کانون ادبای عراق روز شنبه ۱۳ بهمن ماه از ترور دکتر علا مشذوب روزنامه‌نگار منتقد، فعال مدنی و داستان‌نویس عراقی نزدیک منزل خود در شهر کربلا در جنوب این کشور توسط افراد ناشناس خبر داد.
به گزارش الشرق الاوسط، سلام بنای معاون این کانون به خبرنگاران گفته‌است: «علا مشذوب در مرکز شهر کربلا مورد تیراندازی افراد ناشناس قرار گرفته و جان باخته‌است. عاملان این حمله نیز از محل حادثه متواری شده‌اند.»
ترور پس از آن انجام شد که مشذوب در حال خروج از یک محفل ادبی بود و قصد داشت به خانه‌اش بازگردد.
تاکنون هدف از ترور و افرادی که در پس پرده این حادثه قرار دارند مشخص نشده‌است.
علا در نوشته‌ها و مقالات خود دخالت خارجی در امور داخلی عراق را مورد انتقاد قرار می‌داد و در اعتراضات تابستان در عراق شرکت کرده بود.
وی دو هفته پیش در صفحه فیسبوک خود نوشت: «روح‌الله خمینی به مدت ۱۳ سال در عراق زندگی کرد و پس از آن در پاریس از طریق نوار کاست به انقلابش ادامه داد و پس از بازگشت به کشورش علیه کشور میزبانش (عراق) وارد جنگ شد.»
پیش از این، ۴ زن زیبا مشهور عراقی که سه تا از آنها شغل شان مربوط به زیبایی و دیگری فعال حقوق بشر بود به طرز مشکوکی به قتل رسیدند.
این قتل‌های مشکوک مردم این کشور را شوک زده کرده‌است. هر چهارتای این زنان از فعالان شبکه‌های اجتماعی بودند که از سوی میلیون‌ها فالوور دنبال می‌شدند. همین امر باعث شده برخی قتل آنها را نتیجه حسادت و زن ستیزی و برخی نتیجه تعصبات خشک مذهبی عنوان کنند.