رویکرد محتاطانه واشنگتن درباره برنامه ترکیه برای حمله به یگان های مدافع خلق در شمال سوریه
لندن – ابراهیم حمیدی

هیات آمریکا به ریاست جیمز جفری فرستاده جدید این کشور به سوریه روز دوشنبه (۲۹ اکتبر) نمایندگان کشورهای عربی و غربی عضو گروه کوچک سوریه را در جریان عزم دولت آمریکا برای وضع بسته اقدامات تنبیهی علیه دولت دمشق قرار داد. هیات آمریکا در عین حال گفته که باید منتظر نتیجه دیدار دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا و ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه در پاریس در ۱۱ نوامبر بود.

هیات آمریکایی افزود که احتمالا این تحریم ها شامل حال چندین بازرگان می شود و به دولت اردن هم ابلاغ شده که به دنبال گشودن گذرگاه مرزی نصیب باید به این تحریم ها عمل کند. هیات آمریکا همچنین گفت که بهتر است نسبت به برنامه آنکارا برای فشار به کردها در شرق فرات محتاط بود، آنهم در شرایطی که در نشست سران استانبول بر عدم پذیرش طرح جدایی طلبانه تاکید شد و به همین خاطر آنکارا احتمالا از این موضع به عنوان بهانه ای برای توجیه فشار به کردها در شرق فرات بهره می گیرد. با این حال اما واشنگتن به دنبال اقداماتی با استفاده از الگوی همکاری در منبج است. رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه از آمادگی کشورش برای انجام عملیات نظامی گسترده علیه یگان های کرد مدافع خلق در شمال سوریه خبر داد.

منابع دیپلماتیک به الشرق الاوسط گفتند که نمایندگان فرانسه و آلمان به کشورهای حاضر در نشست گروه کوچک سوریه خبر دادند «در نشست سران روسیه و آلمان و فرانسه و ترکیه بر سر دو موضوع توافق به دست آمده است: کمیته قانون اساسی سوریه باید تا پیش از پایان سال جاری تشکیل شود و تغییری در اوضاع ادلب ایجاد نشود. امانوئل مکرون رییس جمهور فرانسه هم گفت که کشورش در روند بازسازی زیر ساخت های اساسی مثل برق و آب در سوریه سهیم می شود. فرانسه و واشنگتن در این مورد اختلاف نظر دارند چرا که واشنگتن می گوید به شرط انتقال سیاسی در روند بازسازی سوریه شرکت می کند. »
گفتنی است گروه کوچک سوریه از کشورهای آمریکا و انگلیس و سعودی و مصر و اردن تشکیل شده است.