عریقات خواستار اجرای توافقنامه ۲۰۱۷ برای وحدت ملی شد

صائب عریقات دبیر کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین عنوان کرد رهبری فلسطین به ریاست محمود عباس در تحقق وحدت ملی پیروز شد و منافع فلسطین را از طریق خنثی کردن قطعنامه آمریکا بر هر چیزی ارجحیت داد.
به گزارش «الشرق الاوسط»، وی اعلام کرد عباس محمود منتظر تشکر حماس نبوده اما خواستار اجرای توفقنامه ۲۰۱۷ برای تحقق وحدت ملی است.
عریقات اظهار کرد: رای دادن ۸۷ کشور به طرح قطعنامه آمریکا و قبول کردن پیشنهاد قطعنامه ایرلند برای پایان بخشیدن اشغال را پیامی برای جنبش حماس دانست که مضمون آن این است که جهان همه با مسئله فلسطین همراه بوده اما بر ضد کودتا است.
وی از حماس خواست تا در مواضع خود و برداشت واقعیت‌ها تجدیدنظر کرده و ابراز امیدواری کرد که پیام جهان به حماس که اشتباه واقعیت‌ها را متوجه می‌شود و خود را نسبت به فلسطین و قدس ارجح می‌داند، رسیده‌باشد.
در واقع پیام عریقات به حماس در سی و یکمین سالگرد انتفاضه فلسطین مشهور به انتفاضه سنگ صادر شد.
جنبش «فتح» در این سالگرد تأکید کرد ملت فلسطین تلاش خود را برای پایان دادن به اشغال، بازگشت پناهندگان و ایجاد دولت فلسطین براساس مرزهای سال ۱۹۶۷ که قدس شرقی پایتخت آن است، ادامه می‌دهد.
جنبش «فتح» همچنین در بیانیه خود عنوان کرد: ملت فلسطین انتفاضه خود را در سال ۱۹۸۷ آغاز کرد تا بر اعتراض به اشغال و تلاش‌های او در اسکان اسرائیلی‌ها نشان دهد و پایبندی خود به اصول ملی را تأکید کند.
این جنبش به حمایت خود از محمود عباس در موضع خود برای عدم پذیرش معامله قرن و اعلام قدس به عنوان پایتخت اسرائیل تأکید و حماس را تشویق به بازگشت به مشروعیت ملی کرد؛ با این دید که وحدت ملی شالوده مبارزه فلسطین و راه آن برای تحقق آزادی و استقلال است.
حماس نیز جوابیه این بیانیه را در سالگرد انتفاضه فلسظین صادر کرد و از «محمود عباس» خواست اقدامات تنبیهی علیه نوار غزه را پایان دهد.
این جنبش همچنین بر ادامه حمایت کامل خود از راهپیمایی‌های بازگشت تا تحقق کامل اهداف آن تأکید کرد.
حماس در این بیانیه تأکید کرد: مقاومت حق مشروعی است که تمام ادیان آسمانی، عرف و قوانین بین‌الملل آن را به رسمت شناخته‌اند؛ به ویژه مبارزه مسلحانه که گزینه راهبردی برای حمایت از مسئله فلسطین و پس گرفتن حقوق ملت آن است، آمریکا با هوچی‌گری و زورگویی نمی‌تواند فلسطینی‌ها را از این حق مشروع محروم کند.
حماس در ادامه به ایستادگی و ثبات ملت فلسطین در قدس، کرانه باختری، نوار غزه، اراضی اشغالی ۱۹۴۸ و آوارگان فلسطینی در خارج مقابل توطئه‌ها درود فرستاد و از تأکید آنها بر حقوقشان، حمایت از مقاومت و تعهد به ادامه مسیر آزادی و آزادسازی قدردانی کرد.
در این بیانیه عنوان شده‌است دلایلی که منجر به انتفاضه سنگ شد اکنون نیز وجود دارد؛ اسرائیل همچنان با حمایت و پوشش آمریکا همچنان عربده می‌کشد؛ ملت فلسطین نیز همچنان دنبال دفاع از حق خودش است.
حماس بار دیگر معامله قرن و تمام راه‌حل‌های مطرح شده با هدف سازش در مسئله فلسطین را رد کرد.
این جنبش از فلسطین و تمام کشورهایی که قطعنامه آمریکا را نقض کردند و همراه ملت فلسطین و عدالت بوده و به نفع ملت فلسطین در جهت مقاومتشان در برابر اشغال رای دادند، تقدیر و تشکر کرد.
حماس در ادامه از کشورهایی که در سازمان ملل در کنار دولت آمریکا و اسرائیل ایستاده‌اند، درخواست کرد در موضع خود بازنگری داشته باشند و این اشتباه تاریجی و مهم علیه ملت مظلوم فلسطین را تصحیح کنند.
در واقع دو بیانیه صادر شده از حماس و فتح نشان دهنده پایبندی آنها به مواضعی است که مذاکرات اخیر قاهره را با مشکل مواجه کرد.
این مذاکرات با اصرار حماس برای برداشتن اقدامات تنبهی از نوار غزه، عمل به توافقنامه ۲۰۱۱ در خصوص نیروهای امنیتی و فعالیت مجدد سازمان آزادی‌بخش فلسطین و اجرای انتخابات برای آن به پایان رسید.
جنبش فتح نیز از تحویل نوار غزه امتناع و تشکیل دولت ملی را در حال حاضر رد کرد. این جنبش همچنین خواستار دورکردن سازمان آزادی‌بخش فلسطین از مسئله فلسطین شد.