به رهبری سازمان ملل متحد و بانک جهانی و بانک اسلامی

مهاجران به هنگام رسیدن به جزیره لیسبوس یونان در یک قایق ماهیگیری – عکس از آژانس عکس خبری اروپا

مهاجران به هنگام رسیدن به جزیره لیسبوس یونان در یک قایق ماهیگیری – عکس از آژانس عکس خبری اروپا

سازمان ملل متحد و بانک جهانی و بانک توسعه اسلامی اعلام کردند که قصد دارند از طریق صدور اوراق قرضه جدید برای کمک به جنگ زدگان و حمایت از روند بازسازی منطقه ،   میلیاردها دلار برای رسیدگی به بحران رو به رشد پناهندگان در خاورمیانه و شمال آفریقا جمع آوری کننند.

آژانس های بین المللی بعد از ظهر دو روز پیش، پس از آن که سیاست گذاران جهانی با هم دیدار کردند تا راه های کاهش بحران انسانی و اقتصادی ناشی از درگیری در کشورهایی از جمله سوریه، عراق، یمن و لیبی را بررسی کنند، این خبر را فاش کردند.

جیم یونگ کیم، رئیس بانک جهانی توضیح داد: «بیش از ۱۵ میلیون نفر از کشورهای خود فرار کردند که این امر منجر به سرازیر شدن سیلی از پناهندگان به کشورهایی مانند لبنان و اردن شد». ابتکار عمل از کشورهای کمک کننده خواسته است که برای تامین مالی پروژه خاص، از جمله حمایت از پناهندگان و بازسازی، که به آوارگان اجازه بازگشت به کشورهایشان را می دهد، تضمین های مانند اوراق قرضه فراهم کنند.

به طوری که برخی از این اوراق، ابزار و یا اوراق قرضه اسلامی باشند که سرمایه گذاران را به منطقه جذب کند.

حافظ غانم، معاون رئیس بانک جهانی در خاورمیانه و اروپا به نوبه خود گفت: «از  اهدا کنندگان نیز خواسته خواهد شد که با کاهش نرخ بهره قیمت های تجاری به میزانی که به صفر برسد، به کشورهایی که بخش عمده ای از پناهندگان را پذیرا هستند کمک کنند». وی فاش کرد: «بیان حمایت، از سوی کشورهای مجموعه هفت و دیگر کشورهای اروپایی مطرح شده است که  ممکن است در طی یک دوره، بین پنج تا ده سال، میلیاردها دلار جمع آوری کنند».

غانم همچنین تأکید کرد که تمامی طرف ها از طریق این ابتکار منافع  شخصی به دست خواهند آورد. وی توضیح داد: «نبودن ثبات در خاورمیانه و شمال آفریقا ، تمام جهان را تحت تاثیر قرار می دهد، آن هم نه تنها از طریق آوارگان، بلکه از طریق تروریسم و نوسانات قیمت نفت؛ به همین دلیل، به نفع جامعه جهانی است که برای مهار بحران مشارکت کند و این کشورها را برای بازیابی ثبات و بازگشتن به راه رشد و توسعه کمک کند».