گروه های اپوزیسیون هوادار ترکیه در ادلب از همکاری و حمایت از تلاش های دیپلماتیک آنکارا خبر دادند. اما با این حال این گروه ها گفتند که حاضر به کنار گذاشتن اسلحه و خروج از مناطق تحت کنترل خود نیستند. این تحول، نخستین مورد نقض توافق سوچی به شمار می رود.

روز دوشنبه (۱۷ سپتامبر) ترکیه و روسیه در سوچی بر سر ایجاد مناطق عاری از سلاح میان نیروهای حکومتی و اپوزیسیون در استان ادلب (شمال غرب سوریه) به توافق رسیدند. این توافق برای اجتناب از حمله نظامی نیروهای حکومتی و متحدانش به ادلب انجام شد.

گروه های اپوزیسیون با توجه به توافق موظف به خروج از منطقه در ۱۵ اکتبر هستند. ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه گفت «این منطقه در فاصله ۱۵ تا ۲۰ کیلومتری بین حکومت سوریه و مخالفان ایجاد می شود. ترکیه و روسیه در راستای نظارت بر اجرای توافق و رعایت مفاد آن توسط دو طرف در دو سوی مرزهای منطقه عاری از سلاح عملیات گشت زنی هماهنگ را انجام می دهند.»

جبهه ملی آزاد سازی سوریه که متشکل از چندین گروه «ارتش آزاد سوریه» است از همکاری کامل با ترکیه در راستای موفقیت تلاش ها برای دور نگه داشتن غیر نظامیان از جنگ خبر داد. اما، این گروه مورد حمایت ترکیه چندین شرط برای همکاری و پایبندی به توافق ادلب گذاشته است.

جبهه ملی آزاد سازی سوریه با انتشار بیانیه ای گفت «ما کاملا هوشیار و مراقب اوضاع خواهیم بود تا روس ها و ایرانی ها و حکومت این توافق را زیر پا نگذارند؛ آنهم در شرایطی که آنها گاهی مساله موقت بودن توافق را مطرح می کنند. انگشتانمان روی ماشه است.. اسلحه خود را زمین نمی گذاریم و از این آب و خاک هم خارج نمی شویم و به انقلاب پشت نمی کنیم.»

ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه گفت «یکی دیگر از مفاد توافق با دولت ترکیه این است که کلیه تجهیزات نظامی از جمله سلاح های سنگین و خمپاره انداز و تانک و سامانه های موشکی از منطقه عاری از سلاح در دهم اکتبر جمع آوری می شود.»

مقام های ترکیه می گویند اپوزیسیون میانه رو اسلحه هایش را روی زمین نمی گذارد و در مناطق تحت کنترل خود می ماند و پاکسازی منطقه از گروه های تندرو انجام می شود.»

جبهه تحریر الشام که قدرتمندترین گروه مستقر در شمال غرب سوریه است تا کنون درباره توافق ترکیه و روسیه اظهار نظر نکرده است. جبهه النصره سابق که یکی از بازوهای وابسته به «القاعده» است بر گروه جبهه تحریر الشام تسلط دارد. جبهه النصره در فهرست گروه های تروریستی سازمان ملل و اغلب کشورهای جهان قرار دارد.