مراسم تحلیفحسن  روحانیبا حضور علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی و صادق لاریجانی رئیس قوه قضاییه برگزار شد

مراسم تحلیفحسن روحانیبا حضور علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی و صادق لاریجانی رئیس قوه قضاییه برگزار شد

مراسم تحلیف حسن روحانی به عنوان هفتمین رئیس‌جمهور ایران، از ساعت ۱۶:۰۰ به وقت تهران در مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

در این مراسم علی لاریجانی رئیس مجلس رئیس جمهور را به جایگاه رسمی وی مشایعت کرد و مراسم را با سخنرانی خود آغاز کرد.

در اصل ۱۲۱ قانون اساسی آمده است که رئیس‌جمهوری در مجلس شورای اسلامی در جلسه‌ای که با حضور رئیس‌ قوه قضائیه و اعضای شورای نگهبان تشکیل می‌شود، باید سوگند یاد کرده و سوگندنامه را امضا کند.

پس از سخنرانی علی لاریجانی، رئیس مجلس، صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه، ضمن خواندن بخشی از متن سوگندنامه ریاست جمهوری، انتظارات از رئیس‌جمهور را تشریح کرد.

بلافاصله پس از سخنرانی رئیس قوه قضاییه، روحانی در جایگاه سخنران حاضر شد و سوگندنامه را قرائت و امضا کرد. در بخشی از متن سوگندنامه آمده است: «من به عنوان رئیس جمهور … سوگند یاد می کنم که … از هرگونه خودکامگی بپرهیزم و از آزادی و حرمت اشخاص و حقوقی که قانون اساسی برای ملت شناخته است، حمایت کنم.»

روحانی امروز یکشنبه در سخنرانی خود در مراسم تحلیف در مجلس شورای اسلامی گفت: «باور دارم تشکیل دولت راستگویان، امانتداران، اخلاق مداران و مردمداران، نزدیکترین مسیر برای پیروی از پیامبر رحمت (ص) است.»

وی با اشاره به «پیام صندوق‌های رأی» تأکید کرد که «حتی کسانی که به او رأی نداده یا در انتخابات شرکت نکرده‌اند» شهروندان ایرانی هستند. او خود و دولتش را مکلف می‌داند که حقوق همه این شهروندان را دنبال کند.

روحانی با تایید بر اهمیت اعتدال‌گرایی در دولتش، ریشه اعتدالگرایی در را فاصله گرفتن از توهم و استفاده از برنامه و تخصص‌ها دانست.
مراسم تحلیف روحانی با حضور مهمانان خارجی از سراسر دنیا برگزار شد. در مجموع ۱۱ رئیس‌ جمهور، ۸ رئیس مجلس، ۲ نخست وزیر، ۶ معاون رئیس جمهور، ۳ معاون نخست وزیر و ۱۱ وزیر خارجه، ۳ وزیر فرهنگ، ۵ وزرای حوزه اقتصادی، ۱ رئیس کل نهاد ریاست‌جمهوری، ۱ مشاور رئیس جمهور، ۱ دستیار ویژه رئیس‌جمهور در مراسم تحلیف رئیس جمهور یازدهم شرکت کردند.

از میان سیاستمداران داخلی، غیبت محمود احمدی نژاد و محمد خاتمی دو رئیس جمهوری پیشین کشور آشکار بود. محمدرضا رحیمی، معاون اول احمدی نژاد از کابینه دهم در مراسم تحلیف حضور یافت.

در پایان روحانی در اعلام اعضای کابینه دولت رسم شکنی کرد و در پایان سخنرانی اش، فهرست اسامی وزیران پیشنهادی اش را به رئیس مجلس تقدیم کرد.

اسامی وزاری پیشنهاد روحانی بدین شرح است: بیژن زنگنه (وزارت نفت)، عبدالرضا رحمانی فضلی (وزارت کشور)، سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی (وزارت بهداشت)، علی طیب‌نیا (وزارت اقتصاد)، سید محمود علوی (وزارت اطلاعات)، حمید چیت‌چیان (وزارت نیرو)، حسین دهقان (وزارت دفاع)، محمدرضا نعمت‌زاده (وزارت صنعت، معدن، تجارت)، محمود حجتی (وزارت کشاورزی)، علی ربیعی (وزارت کار، تعاون و رفاه)، عباس آخوندی (وزارت راه و شهرسازی)، محمدعلی نجفی (وزارت آموزش و پرورش)، مسعود سلطانی‌فر (وزارت ورزش و جوانان)، محمدجواد ظریف (وزارت خارجه)، حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی (وزارت دادگستری)، علی جنتی (وزارت ارشاد)، محمود واعظی (وزارت ارتباطات)، و جعفر میلی منفرد (وزارت علوم).