اروپا از تهران می خواهد از فعالیت های موشکی خودداری کند

جان کری وزیر خارجه آمریکا و همتای ایرانی وی محمد جواد ظریف در مذاکرات هسته ای ماه آوریل 2015 در لوزان سوئیس – عکس از نیویورک تایمز

جان کری وزیر خارجه آمریکا و همتای ایرانی وی محمد جواد ظریف در مذاکرات هسته ای ماه آوریل ۲۰۱۵ در لوزان سوئیس – عکس از نیویورک تایمز

در حالی که باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا روز گذشته به دفاع از «توافق هسته ای» پرداخت که یک سال پیش مجموعه «۵+۱» با ایران به امضا رساندند، و آن را باعث کاهش تنش ها و ایجاد امنیت بیشتر در جهان دانست، کنگره که به نیت ایران و میزان پایبندی آن به توقف فعالیت های هسته ای شک دارد، فعالیت خود را برای جلوگیری از معاملات احتمالی با تهران افزایش داد.

مجلس نمایندگان بعد از ظهر روز گذشته با ۲۴۹ رأی موافق در برابر ۱۷۶ رأی مخالف، بخشنامه ای تصویب کرد که اجرای یک معامله میان آمریکا و ایران که دولت اوباما در ماه آوریل (اردیبهشت ماه) گذشته از آن سخن گفت و متعلق به خرید آب سنگین از ایران به قیمت ۸٫۶ میلیون دلار است را منع می کند. مجلس نمایندگان چند روز پیش هم بخشنامه ای تصویب کرد که از معامله بزرگ فروش هواپیماهای «بویینگ» به ایران جلوگیری می کند.

از سوی دیگر تعدادی از اعضای مجلس سنا، از جمله باب کورکر رئیس کمیته روابط خارجی سنا پیشنهاد گسترش تحریم ها بر ضد ایران به علت آزمایش موشک های بالستیک را ارائه دادند. این طرح افزایش تحریم ها بر ضد افراد و نهادهایی که با برنامه موشک های بالستیک ایران و «سپاه پاسداران» ایران، و تهدیدات سایبری (جنگ الکترونیک)، و جاسوسی، و تمدید تحریم های قبلی (که تا پایان سال جاری به پایان می رسد) را تا سال ۲۰۲۶ خواستار شد. علاوه بر این پیشنهادات دیگری خواستار جلوگیری از نهادهای ایرانی از بستن قراردادهای تجاری به دلار در بانک های کشور سوم شد.

اتحادیه اروپا هم به نوبه خود روز گذشته به مناسبت گذشت یک سال از «توافق هسته ای» با صدور بیانیه ای بر ضرورت اجرای بندهای توافق تأکید کرد، اما از ایران خواست از فعالیت هایی که با قطعنامه «۲۲۳۱» سازمان ملل منطبق نیست و توسعه برنامه موشک های بالستیک را ممنوع کرده است، خودداری کنند.