محمد نهاوندیان، رئیس اتابق بازرگانی ایران - عکس از گتی ایمجز

محمد نهاوندیان، رئیس اتابق بازرگانی ایران – عکس از گتی ایمجز

محمد نهاوندیان، به عنوان چهره ای سیاسی و اقتصادی که پیش بینی می شود در دولت حسن روحانی رئیس جمهور منتخب ایران سمت قابل توجهی داشته باشد در مصاحبه‌ای با بی‌بی‌سی ابراز امیدواری کرد دولت جدید در ایران، فرصتی برای حل مشکلات با غرب باشد.

به گزارش خبرگزاریها، رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران که از تهران با برنامه “نیوزنایت” شبکه دو تلویزیون بی‌بی‌سی گفت‌وگو می‌کرد، گفت: با روی کار آمدن دولت حسن روحانی، فرصت مناسبی پیش آمده که مشکلات بین ایران و غرب، حل و فصل شود.

نهاوندیان که در هشت سال گذشته و در دوران محمود احمدی نژاد دائما از سیاست های او به ویژه در زمینه های اقتصادی انتقاد می کرده است، همچنین گفت، پیروزی حسن روحانی این امید را زنده کرده است که در چهار سال آینده، ایران شاهد “اقتصادی سازمان‌یافته‌تر” باشد.

وی در این مصاحبه با اشاره به اینکه هیچ‌کس توقع ندارد یک‌شبه مشکلات حل شود، گفت: “البته مردم ما آن‌قدر بردباری و درک دارند که بدانند رفع بعضی از مشکلات نیازمند زمان است. مشکلاتی با برخی از کشورها داریم که طی سال‌ها و دهه‌ها انباشته شده و هیچ کس توقع ندارد که این مشکلات یک‌شبه رفع شود. اما مردم مسیر تفاهم و اعتماد متقابل را پذیرفته‌اند.”

محمد نهاوندیان رییس کنونی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، معاون سابق علی لاریجانی در زمان تصدی دبیری شورای عالی امنیت ملی، رییس مرکز بررسی برای الحاق به سازمان تجارت جهانی در جمهوری اسلامی، معاون سابق وزارت بازرگانی است. وی دارای دکترای اقتصاد از امریکا است.

محمد نهاوندیان در پاسخ به سوال بی‌بی‌سی درباره سخنان اخیر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل که حسن روحانی را “گرگی در لباس میش” خوانده بود، گفت: “این نوع گفتار کمکی نمی‌کند و مشکلی را حل نمی‌کند.”

رئیس اتاق بازرگانی ایران ابراز امیدواری کرد دور تازه گفت‌وگوهای هسته‌ای، “نگاه و رویکردی تازه را به ارمغان بیاورد و مشخصا از منظر اقتصادی، فرصت‌های تازه را رقم بزند”.

نهاوندیان همچنین بار دیگر بر موضع رسمی تهران تاکید کرد که حکومت ایران هرگز به دنبال ساخت سلاح اتمی نیست و انرژی هسته‌ای را تنها برای مقاصد صلح‌آمیز می‌خواهد.

نهاوندیان همچنین در پاسخ به سوالی درباره سیاست ایران درباره بحران سوریه و حمایت از حکومت بشار اسد، موضع رسمی تهران را تکرار کرد و گفت: “تنها مردم سوریه این حق را دارند که برای کشور خود تصمیم بگیرند. وقتی منافع خارجی وارد بازی می‌شود و به عوامل افراطی امکان ایفای نقش می‌دهد، خشونت گسترش پیدا می‌کند.”