اتحادیه اروپا پنجشنبه اول شهریور از تصمیم خود برای تخصیص یک بسته ۱۸ میلیون یورویی به ایران جهت یاری به چند طرح توسعه زیربنایی در این کشور خبر داده بود، حالا این اقدام با واکنش تند آمریکا و اسرائیل مواجه شده است.
به گزارش الشرق الاوسط، یک مقام ارشد آمریکایی روز جمعه ۲۴ اوت ضمن انتقاد از تصمیم اتحادیه اروپا در اعطای ۲۰٫۷ میلیون دلار کمک‌های توسعه‌ای به ایران، آن را «پیامی اشتباه در زمان نادرست» توصیف کرده از این اتحادیه خواست تا برای پایان دادن به تهدیدهای ایران علیه امنیت جهان، با واشنگتن همکاری کند.
رویترز با انتشار این خبر نوشت: برایان هوک فرستاده ویژه ایالات متحده آمریکا که ریاست گروه اقدام علیه ایران را بر عهده دارد در این مورد گفت: «کمک‌های خارجی به ایران که از جیب مالیات‌دهندگان اروپایی تامین می‌شود باعث تحکیم توانایی‌ رژیم در بی‌توجهی به نیازهای مردمش شده و به این کشور کمک می‌کند تا هر اقدامی برای ایجاد تغییرات سیاسی جدی را سرکوب کند».
وی در ادامه افزود: «وجود اموال بیشتر در دست آخوندها به معنی اموالی بیشتر برای انجام ترورها در تمام کشورهای اروپایی است».
وی تصمیم اروپا در اعطای کمک ۲۰٫۷ میلیون دلاری به ایران را غلط دانست که «پیامی اشتباه در زمانی نادرست» را به همراه دارد.
از سوی دیگر، نخست وزیر اسرائیل نیز اقدام اتحادیه اروپا در اختصاص دادن بسته ۱۸ میلیون یورویی برای چند پروژه توسعه در ایران را «دادن سم به ملت ایران» و «کاری نادرست» دانست و این اتحادیه را سرزنش کرد.
به گزارش خبرگزاری ها، بنیامین نتانیاهو جمعه دوم شهریور در یک نشست خبری در ویلنیوس، پایتخت لیتوانی، در کنار رهبران لیتوانی، لتونی و استونی سخن می‌گفت.
به گفته نتانیاهو، «سیاست ایران تعرض و ترور در منطقه و ماورای آن است» و بسته مالی اتحادیه اروپا «به جای کمک به حل معضل آب یا کمک به راننده کامیون‌های ایرانی، برای گسترش برنامه موشکی، تقویت سپاه پاسداران و پیشبرد نیات ایران در سوریه و دیگر نقاط خاورمیانه هزینه خواهد شد.»
نتانیاهو به معضل کم آبی ایران و نیز دو دور اعتصاب اخیر راننده‌های کامیون در ایران اشاره می‌کرد.
نتانیاهو افزود، دو هفته پیش که وزیر خارجه ایران با رهبران اروپایی دیدار می‌کرد، ایران برای انجام یک ترور در اروپا برنامه‌ریزی کرده بود.
در این میان، به گزارش خبرگزاری‌های ایران، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه ایران تاکید کرده که بودجه ۱۸ میلیون یورویی اتحادیه اروپا به همکاری‌های ایران با نهاد اتحادیه اروپایی مربوط است و بر اساس بیانیه بهار ۲۰۱۶ اختصاص یافته است.
قاسمی گفته است که این پول به بسته اقتصادی آتی اتحادیه اروپا که قرار است در چارچوب برجام و برای رویارویی با تحریم‌های آمریکا علیه ایران ارائه شود، ربطی ندارد.
در همین حال، ایران این بودجه را «ضعیف» دانسته هر چند که آن را «کاری درست» نامیده است.