در پی بسته شدن صدها حساب کاربری در فیس‌بوک، توئیتر و یوتیوب که «ارتباط خود را با رادیو تلویزیون دولتی ایران مخفی کرده بودند»، سازمان صداوسیمای ایران و شبکه عربی زبان العالم این اقدام را محکوم کردند.

به گزارش الشرق الاوسط، دو شرکت فیس‌بوک و توئیتر سه‌شنبه هفته گذشته از بستن صدها صفحه و حساب کاربری مرتبط با ایران خبر دادند؛ دو روز بعد نیز گوگل اعلام کرد که نزدیک به شصت حساب را در یوتیوب، بلاگر و گوگل‌پلاس مسدود کرده است.

این شرکت‌های بین‌المللی دلیل مسدود کردن این حساب‌ها را «اقدامات گمراه‌کننده» آنها و ارتباطشان با موج «خبرها و اطلاعات جعلی» ذکر کردند.

همچنین به گفته گوگل، حساب‌های یادشده ارتباط خود با رادیو تلویزیون دولتی ایران را پنهان کرده بودند.

آن‌ها می‌گویند یک شرکت امنیت سایبری به نام فایرآی به آن‌ها اطلاع داده که این صفحه‌ها بر خلاف ظاهرشان، به بخش‌هایی از حکومت ایران از جمله سازمان صدا و سیما مرتبط بوده‌اند و مخاطبان را گمراه می‌کرده‌اند.

در این صفحه‌ها، پیام‌هایی سیاسی علیه آمریکا، اسرائیل و پادشاهی عربی سعودی منتشر می‌شده.

حالا در اولین واکنش، معاونت برون‌مرزی سازمان صداوسیمای ایران در بیانیه‌ای که روز شنبه،‌سوم شهریور، منتشر شد، اقدام این شرکت‌ها را «مصداق بارز سانسور» و «خفه کردن صدای رسانه‌های مستقل» خوانده و گفت که شعار آزادی بیان «تنها زینت‌المجالس سلطه‌گران جهان است.»

بیانیه معاونت برون‌مرزی صداوسیمای ایران از شبکه‌های «پرس تی‌وی»، «هیسپان تی‌وی»، «العالم»، «سحر» و «الکوثر» با عنوان «رسانه‌های مستقل» یاد کرده و دلیل مسدود شدن حساب‌های این شبکه‌ها در فضای مجازی را «انتشار واقعیت‌هایی که دولت آمریکا و متحدانش علاقه‌ای به انتشار آن ندارند» دانسته است.

با این حال معاونت برون‌مرزی صدا و سیمای ایران در بیانیه خود گفته است این فشارها «نشان از تأثیرگذاری قابل توجه رسانه‌های مستقل» دارد و «رسانه‌های برون‌مرزی جمهوری اسلامی ایران» به این مسیر ادامه خواهند داد.

از سوی دیگر، شبکه عربی زبان العالم ایران اقدام گوگل در بستن کانال یوتیوب این شرکت را محکوم کرده است.

شبکه عربی زبان العالم که وابسته به صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران است، حدف کانال یوتیوب این شبکه را اقدامی «غیر حرفه‌ای» خوانده و گفته است این کانال بدون هشدار قبلی حذف شده است.

شبکه العالم گفته است حساب کاربری یوتیوب این شرکت لوگو و نام این شبکه را داشته است.

این شبکه گفته است پیش از این هم گوگل دو بار کانال یوتیوب این شبکه را بسته بود.

این شبکه گفته است گوگل دسترسی به جی‌میل العالم را محدود کرده و امکان مکاتبات با این شرکت را بسته است.