راشد غنوشی رهبر النهضه تونس در جریان مصاحبه مطبوعاتی در مه ۲۰۱۳ - عکس از گتی ایمیجز

راشد غنوشی رهبر النهضه تونس در جریان مصاحبه مطبوعاتی در مه ۲۰۱۳ – عکس از گتی ایمیجز

مصاحبه غنوشی با الشرق الاوسط پس از آن صورت گرفت که بعضی فعالان تونسی از آغاز فعالیت اعتراضی مخالفان با عنوان “تمرد” به منظور سرنگونی شورای قانون اساسی تونس خبر دادند، شورایی که هم اکنون سرگرم تهیه پیش نویس قانون اساسی جدید برای این کشور است. این جنبش “تمرد” بود که در مصر اعتراضات ۳۰ ژوئن را به راه انداخت که در نهایت به سرنگونی محمد مرسی رئیس جمهور مصر از قدرت انجامید.

محمد بن نور، سازمان دهنده فعالیت های جنبش “تمرد” در تونس، در مصاحبه مطبوعاتی اوائل این هفته اعلام کرد که “هدف این جنبش در تونس سرنگون کردن شورای قانون اساسی تونس است که در حال تهیه قانون اساسی به منظور استقرار نظامی غیر دموکراتیک است.”

غنوشی در مصاحبه اختصاصی با الشرق الاوسط گفت که “بعضی ممکن است حقایق و اختلاف زمان و مکان (بین تونس و مصر) را از یاد برده باشند، و بدین ترتیب دچار استدلال قیاسی غلط شوند.”

با این وجود، او منکر این مسأله نشد که اوضاع در تونس تحت تأثیر وقایع مصر است. وی گفت: “این تأثیر سریع نیست، بلکه با میزان شباهت اوضاع در دو کشور متناسب است.”

وی گفت: “مصر تحت تأثیر انقلاب تونس قرار گرفت چرا که وضعیت آنها (در آن هنگام) مشابه بود، اما در حال حاضر ما تأکید می کنیم که وضعیت کنونی در تونس متفاوت است. ما در تونس در زمینه قانون اساسی امتیاراتی را داده ایم به طوری که این قانون همه تونسی ها را در بر گیرد.”

غنوشی افزود: “ما تحت دولت وحدت ملی زندگی می کنیم و سه نفر در رأس حکومت قرار دارند که هر کدام به حزبی بزرگ و مشهور وابسته اند و همگی در حکومت سهم دارند.”

این متفکر اسلامی سنی ادعا می کند که حزب حاکم او در زمینه هایی مصالحه کرده است تا از قطبی شدن عقیدتی جلوگیری و هرچه بیشتر اجماع گسترده در دولت جدید ایجاد شود. وی گفت که “النهضه” راهبرد جدی را به منظور دستیبابی به اجماع بین جریان های اسلامگرا و مدرن گرا دنبال می کند تا بدین ترتیب تونس را از خطر تجزیه رها کند.

غنوشی درباره اختلاف بین جنبش النهضه و اخوان المسلمین مصر تصریح کرد: “هر کدام شرایط خاص خود را دارد. ما در تونس بر اساس شرایط خود چه از قبل و چه هم اکنون خواستار دموکراسی بر مبنای مشروعیت، اجماع و گفتگو هستیم…. تا موفقیت دوره انتقالی را تضمین کنیم.”

وی افزود: “ما از خود گذشتگی هایی کرده ایم. به عنوان مثال، ما از وزارتخانه های کلیدی به خاطر اجماع و به منظور پرهیز از اختلاف چشم پوشی کرده ایم.”

غنوشی از سوی دیگر تأکید کرد که ارتش تونس با ارتش مصر تفاوت دارد. وی گفت: “در حالی که مصر شصت سال تحت حکومت نظامیان بود، ارتش ملی ما فاصله اش را از سیاست حفظ کرد به همین دلیل ما به این ارتش به خاطر پایبندی به وظیفه اش که پاسداری از امنیت ملی و پان-عرب کشور است، ارج می نهیم.”