سخنگوی العبادی به «الشرق الأوسط»: مسلح کردن تنها از کانال دولت انجام می شود

سربازان عراقی هنگام شرکت در رژه نظامی در مراسم پیروزی بر داعش در یکی از خیابان های بغداد – عکس از آژانس عکس خبری اروپا

سربازان عراقی هنگام شرکت در رژه نظامی در مراسم پیروزی بر داعش در یکی از خیابان های بغداد – عکس از آژانس عکس خبری اروپا

سازمان ملل روز گذشته مجدداً ایران را به دست داشتن در ارسال سلاح برای شبه نظامیان عراق متهم کرد.

جفری فیلتمن دبیرکل سازمان ملل در امور سیاسی ضمن ارائه گزارشی به شورای امنیت در خصوص اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ که در تاریخ ۲۰ جولای (تیرماه) سال گذشته در راستای طرح جامع درباره توافق هسته ای امضا شده میان ایران و مجموعه «۵+۱»، که در این شورا تصویب شده بود گفت، ایران با ارسال اسلحه برای شبه نظامیان عراق قوانین بین المللی را نقض کرد.

شورای امنیت همچنین به سخنان رومان اویارزون سفیر اسپانیا، به عنوان تسهیل کننده وظایف مربوط به قطعنامه ۲۲۳۱، و همچنین ژائو پدرو والی دالمیدا نماینده اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ کننده کمیته مشترک گوش داد.

از سوی دیگر، سعد الحدیثی سخنگوی دفتر حیدر العبادی نخست وزیر عراق تأکید کرد: «مکانیسم رسمی دنبال شده در روند تجهیز و حمایت عراق با اسلحه، بر اساس همکاری مشترک میان دولت عراق و کشورهای دیگر می باشد».

الحدیثی در پاسخ به گزارش سازمان ملل به «الشرق الأوسط» گفت: «تنها کانال  مورد تایید در راستای پشتبانی ما با اسلحه، کانال دولتی است، و ما با تمام کشورهایی که به عراق سلاح می دهند بر همین اساس معامله می کنیم، و باید توجه داشت که تمام سلاح هایی که به عراق داده می شود در برابر پول است و هیچ کشوری به طور رایگان به ما سلاح نمی دهد».

در همین حال عدنان السراج، یکی از رهبران «ائتلاف دولت قانون»، که دولت عراق را رهبری می کند نیز به نوبه خود در پاسخ به گزارش سازمان ملل به «الشرق الأوسط» گفت: «ایران از نظر پشتیبانی با سلاح به عراق در راستای جنگ با تروریسم، سرسختانه با عراق همکاری می کند، اما برای معامله به صورت مستقیم با نهادهای غیر رسمی مانند گروه های مسلح و بسیج مردمی ریسک نمی کند، زیرا به علت وجود هماهنگی خوب با دولت عراق اصلاً به چنین کاری نیازی ندارد».

وی افزود: «موضع دولت عراق در خصوص اسلحه کاملاً روشن است، آن هم پذیرش سلاح از هر کشوری به شرط احترام به حاکمیت عراق است، و همین کار هم در مورد تلاش های آمریکا برای مسلح کردن مستقیم عشایر سنی، دنبال شد».