ابراهیم محمود به «الشرق الأوسط» گفت مخالفان علل مخالفت با نقشه راه را پنهان می کنند

ابراهیم محمود معاون   رئیس جمهور سودان

ابراهیم محمود معاون
رئیس جمهور سودان

ابراهیم محمود معاون عمر حسن البشیر رئیس جمهور سودان بر آمادگی کشورش برای پرداخت عواید صلح به طور کامل تأکید کرد، با این حال، وی موضع احزاب و جنبش های مخالف نسبت به امضای «نقشه راه» پیشنهاد شده از سوی ساز و کار آفریقایی صلح در سودان را محکوم کرد. وی افزود که از سوی انگلیس و کشورهای غربی برای اعمال فشار بر مخالفان به جهت امضای «نقشه راه» در نشست پاریس تعهداتی دریافت کرده است. شایان ذکر است نشست پاریس در حال حاضر میان «ندای سودان» و هیئت هایی از فرانسه و آمریکا تحت نظارت ساز و کار آفریقایی صلح جریان دارد.

محمود در گفتگو با «الشرق الأوسط» ادامه داد: «هر کسی راه حل های مسالمت آمیز برای پایان دادن به درگیری ها و اختلافات را پس از فراهم شدن تمامی مایحتاج رد کند، و بر گرفتن حق خود با تفنگ اصرار کند، در نظر تمام جهان به یک تروریسم تبدیل می شود». وی «ندای سودان» را به پنهان کردن دلایل امضا نکردن «نقشه راه» در گفتگوی ملی سودان متهم کرد. محمود تأکید کرد: «هر گونه تلاشی برای باقی ماندن ارتش های جنبش های مسلح، و وجود در ارتش در یک کشور پس از پایان گفتگوی ملی غیر قابل قبول است».

محمود اتهامات حسن الترابی رهبر اسلامگرایان به علی عثمان محمد طه نماینده اول سابق رئیس جمهور و نافع علی نافع معاون وی به دست داشتن در تلاش برای ترور حسنی مبارک رئیس جمهور سابق مصر در آدیس آبابا را بی ارزش توصیف کرد.

وی مجدداً تأکید کرد دولتش برای ثبات جنوب سودان تلاش می کند، زیرا با بی ثبات کردن و برهم زدن امنیت در کشور همسایه آشتی محقق نخواهد شد.

محمود همچنین ادعاهای بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل، مبنی بر عبور از حریم هوایی سودان در سفر آفریقایی اخیر خود، را مورد تمسخر قرار داد و آن را «سخنان مطبوعاتی» توصیف کرد. وی همزمان مبدا سودان بر ایستادن با حق مردم فلسطین تأکید کرد و گفت، موضع دولت وی نسبت به اسرائیل بر نژادپرستی مبتنی نیست، بلکه بر اساس مطالبه حق و حقوق است.