هیأت امنیتی سعودی وارد استانبول شد؛ اردوغان امیدوار شد
خانواده خاشقجی: خدیجه را نمی‌شناسیم و شاید دست‌های خارجی در پشت پرده باشد

آنکارا: سعید عبدالرزاق
ریاض: عبدالهادی حبتور

معتصم خاشقجی، مشاور حقوقی، خانواده جمال خاشقجی گفت، خانواده خاشقجی پس از جلسه‌ای در شهر جده اعلام کردند، با هماهنگی کامل مسئله ناپدید شدن جمال خاشقجی را با نهادهای وابسته دولت‌شان بررسی و دنبال می کنند.

معتصم خاشقجی در گفتگوی تلفنی با الشرق الاوسط گفت: «ما به دولت‌مان و اقدامات و تلاش‌های صورت گرفته برای مسئله ناپدید شدن جمال خاشقجی اعتماد کامل داریم و با دولت و سفارتمان در آنکارا هماهنگی کامل داریم».

خاشقجی تأکید کرد: «خدیجه، که به عنوان نامزد جمال خاشقجی خود را معرفی کرده هیچ کس از خانواده او را نمی شناسد، ما نمی دانیم او از کجا آمده و چه اهداف و پشت پرده‌ای دارد.»

وی در پایان مصاحبه گفت: «آخرین ارتباط جمال با خانواده اش به چند روز پیش از ناپدیدشدن برمی‌گردد.»

در همین رابطه یک مقام مسئول در کنسولگری پادشاهی عربی سعودی در استانبول گفت که یک هیات امنیتی روز شنبه ۶ اکتبر ۲۰۱۸ وارد ترکیه شد تا در تحقیقات درباره ناپدید شدن جمال خاشقجی، شهروند سعودی ناپدید شده مشارکت کند.

ورود این هیات امنیتی سعودی به درخواست ریاض و با موافقت آنکارا صورت گرفت.

از سوی دیگر رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، روز یکشنبه ۷ اکتبر ۲۰۱۸ گفت که کشورش هنوز درباره سرنوشت جمال خاشقجی، شهروند سعودی ناپدید شده در استانبول خوشبین است.

اردوغان که در حضور حزب توسعه و عدالت سخن می‌گفت، اعلام کرد موضوع خاشقجی را شخصا پیگیری می‌کند و ناپدید شدن یک روزنامه‌نگار سعودی در ترکیه موضوعی غم‌انگیز است.

او همچنین گفت: “به‌عنوان رئیس‌جمهور ترکیه پیگیر این مسئله هستم و نتیجه را ما به اطلاع عموم خواهیم رساند. تمام موارد ورود و خروج از کنسولگری بررسی می‌شود. قصد داریم در اسرع وقت به نتیجه برسیم.”

اردوغان افزود: هنوز امیدواریم که ان‌شاءالله در موقعیتی که خواهان آن نیستیم قرار نگیریم.

در همین باره، دادستانی ترکیه رسماً تحقیقاتی را در خصوص ناپدید شدن روزنامه‌نگار سعودی در استانبول آغاز کرد.

خبرگزاری آناتولی گزارش داد که دادستانی ترکیه تصمیم گرفته است تا تحقیقاتی را درخصوص ناپدید شدن جمال خاشقجی، پس از روز سه شنبه گذشته همزمان با ناپدیدشدن در استانبول آغاز کند.

در مقابل یک منبع آگاه در کنسولگری سعودی در استانبول اتهاماتی را که خبرگزاری رویترز به نقل از مسئولان ترک درباره اینکه خاشقجی در کنسولگری سعودی در استانبول کشته شده، به شدت محکوم کرد.

او همچنین درباره اینکه این سخنان از زبان یک مقام آگاه ترک یا کسی که اجازه اظهارنظر در این زمینه را داشته، گفته شده باشند، ابراز تردید کرد.

او گفت که پادشاه عربی سعودی کاملا نگران امنیت شهروندانش، در هر کجا که باشند است و نهادهای ذی‌ربط موضوع را تا روشن شدن حقیقت پیگیری خواهند کرد.

شاهزاده محمد بن سلمان، ولی‌عهد پادشاهی عربی سعودی روز جمعه ۵ اکتبر ۲۰۱۸ در گفتگو با مجله بلومبرگ گفت که سعودی به نهادهای ترکیه اجازه می‌دهد برای یافتن جمال خاشقجی، ساختمان سفارت سعودی در استانبول را بگردند.

در پی آن سرکنسول سعودی در استانبول نیز درهای سرکنسولگری را به روی خبرنگاران رویترز باز کرد.

از سوی دیگر محمد العتیبی، سرکنسولگر سعودی در ترکیه سخنان برخی مسئولان ترک درباره وجود خاشقجی در کنسولگری سعودی را «تاسف‌بار» خواند.

  العتیبی در واکنش به برخی ادعاهای منتشر شده درباره سرنوشت جمال خاشقجی را اتهام‌های بی‌اساس دانست.

العتیبی همچنین گفت که کنسولگری و سفارت سعودی در ترکیه تمام تلاش خود را پس از ناپدید شدن خاشقجی به کار گرفته­‌اند.

وی افزود: «خاشقجی برای بررسی روند اسناد شخصی خود به کنسولگری مراجعه کرد و اندکی پس از ورودش به ساختمان از آنجا خارج شد».   

العتیبی تاکید کرد که خاشقجی نه در کنسولگری و نه در سعودی حضور ندارد.