۲۸ کشور خواستار به تعلیق درآوردن عضویت «جمهوری صحرا» می شوند

پرچم مراکش

پرچم مراکش

مراکش پس از گذشت ۳۲ سال از خروج از «اتحادیه آفریقا»  تصمیم گرفت مجدداً به این اتحادیه بازگردد. شاه محمد ششم پادشاه مراکش در پیامی خطاب به بیست و هفتمین اجلاس سران اتحادیه آفریقا که طی دو روز در کیگالی برگزار شد اعلام کرد: « دوستان ما از زمان بسیار دور از ما خواستند به صفوف آن ها بازگردیم تا مراکش جایگاه طبیعی خود را، به عنوان یکی از بنیانگذاران اتحادیه بازگرداند، و اینک زمان آن فرا رسیده است».

شایان ذکر است که مراکش در سال ۱۹۸۴ در اعتراض به موافقت این اتحادیه با عضویت «جمهوری صحرا»، که توسط جبهه پولیساریو تشکیل شد، از اتحادیه وحدت آفریقا خارج شد. در پیام شاه محمد ششم، که توسط خبرگزاری مراکش منتشر شد، به شرط خروج پولیساریو از اتحادیه اشاره نشده است، اما بر اعتماد مراکش به فهم و دانایی اتحادیه اروپا، و توانایی آن بر بازگرداندن امور به روال عادی و تصحیح اشتباهات گذشته تأکید شده است.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، گابن روز گذشته درخواستی به نام ۲۸ کشور عضو در اتحادیه آفریقا برای به تعلیق در آوردن «جمهوری صحرا» ارائه کرد. این درخواست توسط علی بونگو اوندیمبا رئیس جمهوری گابن، به ادریس دیبی ایتنو  رئیس جمهور چاد، و رئیس کنونی اتحادیه آفریقا تقدیم شد.