برهم صالح.. مدارج علمی بالا و روابط گسترده
اربیل: احسان عزیز

برهم احمد صالح سال ۱۹۶۰ در سلیمانیه عراق در خانواده‎ای متوسط چشم به جهان گشود.
به گزارش الشرق الأوسط، پدر وی تا پیش از تبعید به ناصریه قاضی دادگاه‌های سلیمانیه بود. وی به خاطر مواضع سیاسی خود علیه حکومت بعثی صدام روز بعد از شکست انقلاب کردها به رهبری ملا مصطفی بارزانی در سال ۱۹۷۵ به ناصریه تبعید شد.
برهم صالح نیز به خاطر فعالیت‌های سیاسی و عضویت در حزب اتحاد میهنی کردستان به رهبری جلال طالبانی، هنگامیکه در مرحله دبیرستان بود از سوی نیروهای امنیتی نظام سابق عراق دستگیر شد.
او به مدت ۴۳ روز مورد انواع شکنجه‌ها قرار گرفت. اما پس از ۴۳ روز از زندان آزاد شد و توانست با نمره بالا دیپلم خود را بگیرد.
برهم صالح پس از آن وارد دانشکده مهندسی عمران در دانشگاه کاردیف بریتانیا شد و با معدل خوب نیز از آن فارغ التحصیل شد.
وی در همین دانشگاه ادامه تحصیل داد و در سال ۱۹۸۷ مدرک دکترا را در رشته آمار و برنامه‌های مهندسی گرفت.
در کنار تحصیل، وی به فعالیت‌های سیاسی خود به عنوان یکی از عناصر مهم اتحاد میهنی کردستان ادامه داد و سمت‌های حساس زیادی در آن به دست آورد که مدیر دفتر روابط خارجی حزب در لندن و نماینده آن در واشنگتن از جمله آنها بود.
برهم صالح در سال های ۲۰۰۱-۲۰۰۴ ریاست اقلیم کردستان را بر عهده داشت و در زمان ریاست وی این اقلیم توانست دستاوردهای زیادی در زمینه‌های مختلف کسب کند و شاهد آبادانی، شکوفایی، ثبات امنیتی و سیاسی بود.
وی اولین کسی بود که برای فارغ التحصیلان دانشگاهی بیکار حقوق ماهانه اختصاص داد.
برهم صالح نقشی مهم در رفع اختلافات میان حزبش و حزب دموکراتیک کردستان داشت. وی باعث رفع تنش‌های داخلی این دو حزب و اتحاد دو دولت اربیل وسلیمانیه در سال ۲۰۰۶ شد.
برهم صالح در سال ۲۰۰۴ معاون نخست وزیر و سپس در سال ۲۰۰۵ وزیر برنامه ریزی و توسعه دولت موقت عراق شد. بعد از آن در سال ۲۰۰۶ معاون نخست وزیر اولین دولت عراق شد.
از مهم‌ترین فعالیت‌های علمی و آکادمیک وی تاسیس دانشگاه آمریکایی در سال ۲۰۰۸ در سلیمانیه بود که هنوز یکی رئیس هیئت امنای آن است.
وی در سال ۲۰۱۴ از جانب حزب خود برای ریاست جمهوری کاندید شد.
صالح از محبوب‌ترین سیاستمداران کردستان و عراق است که دارای روابط اجتماعی و سیاسی گسترده در سطح داخلی، منطقه‌ای و بین المللی است و به سه زبان کردی، عربی و انگلیسی مسلط است.