بیستمین سالروز ماجرای ترور میکونوس، در گورستان پرلاشز پاریس جایی که رهبران قبلی حزب دموکرات کردستان در آن خاک شده‌اند. عکس از دویچله فارسی

بیستمین سالروز ماجرای ترور میکونوس، در گورستان پرلاشز پاریس جایی که رهبران قبلی حزب دموکرات کردستان در آن خاک شده‌اند. عکس از دویچله فارسی

بیست سال پیش، در ۱۷ سپتامبر ۱۹۹۲ حدود ساعت ۱۱ شب دو تن از اعضای یک تیم ترور با نقاب بر صورت وارد رستوران میکونوس برلین شدند و یکی با مسلسل یوزی و دیگری با تپانچه حاضران را به رگبار می‌بندد.

در آن شب دست کم ۲۶ گلوله شلیک می شود و در این تیراندازی صادق شرفکندی دبیر کل حزب دمکرات کردستان ایران، همایون اردلان نماینده حزب دمکرات کردستان ایران در آلمان، فتاح عبدلی نماینده حزب دمکرات کردستان ایران در اروپا و نوری دهکردی کارمند صلیب سرخ و فعال در امور پناهندگان ایرانی مقیم آلمان که در حال گفتگو با چند تن از فعالان سیاسی مقیم برلین هستند، به قتل می رسند.

این عملیات تروریستی از پیش طراحی شده بود و اهداف شناسایی شده بودند. ضارب مسلح به تپانچه، برای اطمینان از مرگ سران حزب دمکرات کردستان ایران کنار اجساد آنان ایستاد و از فاصله نزدیک، با دقت و خونسردی مغز آنها را نشانه می‌رود و شلیک می‌کند. نوری دهکردی که ۷ گلوله به او اصابت کرده بود پس از انتقال به بیمارستان درگذشت.

پلیس آلمان مخفیگاه قاتلان را پیدا کرده و آنان را دستگیر کرد. عباس رایل و یوسف امین دو شهروند لبنانی بودند که در خانه‌ی احمد، برادر یوسف در ایالت نوردراین وستفالن مخفی شده بودند. شاید بتوان گفت این دو عامل ترور به اندازه کافی آموزش ندیده بودند تا هویت خود و آمرانشان مخفی نگه دارند.

یوسف امین اندکی پس از دستگیری به جرمش اعتراف کرد و هویت کاظم دارابی دیگر همدستشان را دادگاه فاش کرد. دارابی کار سرپرستی و تدارکات تیم ترور را بر عهده داشته است. اطلاعات امین به بازداشت دارابی منجر می شود.

با مشخص شدن ارتباط دارابی با دستگاه اطلاعاتی جمهوری اسلامی و واحد برون‌مرزی سپاه پاسداران حکومت ایران به این کشانده شد. از آن جایی که این حادثه شاهد زنده داشت و شاهدان پذیرفتند در دادگاه حاضر شوند، روند دادگاه به ۱۴۶ جلسه کشیده شد. شنیدن شهادت ۱۷۶ شاهد و دیگر اسناد و مستندات به رایی تاریخی منجر شد.

دادگاه رسیدگی به پرونده این ترور، معروف به دادگاه میکونوس، در کنار اعلام محکومیت عاملین این ترور، شماری از مسئولان ارشد جمهوری اسلامی را نیز به عنوان آمران این جنایت مجرم شناخت.

در حکم دادگاه علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی و اکبر هاشمی رفسنجانی رییس جمهور وقت و علی اکبر ولایتی وزیر خارجه وقت ایران به عنوان آمران ترور میکونوس معرفی شدند. علی فلاحیان، وزیر اطلاعات وقت نیز مسئول مستقیم اجرای فرمان رهبران ایران شناخته شده است.

دو سال بعد فلاحیان در جریان دادگاه رسیدگی به انفجار مرکز یهودیان در بوئنوس‌آیرس نیز محکوم شده و این بار پلیس بین‌المللی (اینترپول) حکم جلب او دارد.

در جریان دادگاه میکونوس دارابی به عنوان سازمانده عملیات ترور، و عباس رایل، شهروند لبنانی که نقش اصلی در این جنایت را بر عهده داشته به حبس‌ابد و دو لبنانی دیگر، یوسف امین و محمد اتریس به ترتیب به ۱۱ و ۵ سال زندان محکوم شدند.

دارابی پس از گذراندن ۱۵ سال از دوران محکومیت خود از زندان آزاد و راهی تهران شد.در پرونده میکونوس، دولت آلمان متهم شد که در ازای آزادی دونالد کلین، گردشگرآمریکایی، دارابی را آزاد کرده است. کلین که نوامبر ۲۰۰۵ در ایران برای ۱۶ ماه به دستگیر شده بود، پس از بازگشت به آلمان در مصاحبه مطبوعاتی در این باره‌ گفت: «من گروگانی بودم که باید مبادله می‌شدم.»

ترور سران حزب دموکرات کردستان در رستوران میکونوس آلمان و ترور شاپور بختیار، آخرین نخست‌وزیر رژیم شاه در خانه‌اش در فرانسه، دو نمونه از بارزترین عملیات تروریستی سازمان‌دهی شده توسط حکومت جمهوری اسلامی در بیرون از مرزهای کشور هستند. جمهوری اسلامی از سفارت‌هایش در کشورها برای سازماندهی این ترورها استفاده وسیعی کرده بود.

دیگر نمونه بارز این ترورها، ترور علی‌اکبر طباطبایی، مشاور مطبوعاتی سفارت آمریکادر زمان شاه، پس از اظهارات افشاگرانه وی درباره تعلیم نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در سال ۵۹ بود.

آلمان و فرانسه پس از آزادسازی متهمین ردیف اول این ترورها متهم به معامله پنهانی با جمهوری اسلامی شده‌اند.