گزارش‌های تصویری حاکی از وجود «مزدوران» روس در سودان است

براساس گزارش روزنامه بریتانیایی «تایمز» وجود نیروهای «مزدور» روس در خارطوم باعث به وجود آمدن سوالات بسیاری در خصوص نیت روسیه برای حمایت از عمر البشیر شد که ۴ هفته است با اعتراضات گسترده مردم مواجه است.
به گزارش الشرق الاوسط، همزمان با افزایش اعتراضات در سودان گزارش‌های تصویری از خارطوم منتشر شد.
بر اساس گفته‌های منابعی از معارضان سودانی، عناصر جیره‌خوار روس که تابع شرکت امنیتی «واگنر غروب» هستند در سودان مشاهده شدند که در حال آموزش استراتژیک و عملیاتی نیروهای امنیتی و اطلاعاتی سودان برای مقابله با حوادثی هستند که اخیراً در این کشور رخ داده‌است.
بر اساس گفته‌های معارضان عکس‌هایی متعلق به نیروهایی سفیدپوست با لباس استتاری نظامی در رسانه‌ها منتشر شد که با کامیون‌هایی بزرگ به خارطوم منتقل می‌شوند تا تظاهرات علیه نظام سودان را رصد و نظارات کنند.
در واقع عرضهٔ قدرت روسیه در سودان با تلاش کاخ کرملین برای تقویت روابط تجاری، امنتی و دفاعی این کشور در جنوب صحرای بزرگ آفریقا همزمان شد.
طی دو سال گذشته روسیه شروع به ایجاد پایگاه‌های انرژی هسته‌ای در جمهوری کنگو، نیجریه و سودان کرد. شرکت‌های روس همچنین در پروژه‌ای به ارزش ۴۰۰ میلیون دلار در معادن اورانیوم زیمبابوه سهیم هستند. به اضافه اینکه روسیه قرار است در تأسیس پایگاه انرژی هسته‌ای مصر و پروژه سنگ معدن بوکسیت به ارزش ۲۲۰ میلیون دلار در کنیا مشارکت کند.
این اعتقاد وجود دارد که صدها مبارز متعلق به «واگنر غروب» از سال گذشته در مکان‌های مختلف جمهوری آفریقای مرکزی در کنار سودان حضور دارند و در حال آموزش نظامی نیروهای آنها هستند. در ژوئیه گذشته نیز ۳ خبرنگار که سعی در اثبات فعالیت آنها در آنجا داشتند، کشته شدند.
وزارت خزانه‌داری آمریکا نیز در سال ۲۰۱۷ شرکت «واگنر» را به همراه کسانی که در تنش اوکراین نقش داشتند، تحریم کرد.
گزارش‌ها حاکی از آن است که ۲۵۰۰ نفر از نیروهای این شرکت در جنگ داخلی سوریه فعال هستند.
گفتنی است بر اساس اظهارات این روزنامه عمر البشیر دو مرتبه به روسیه سفر کرد و با ولادیمیر پوتین در خصوص کمک به وی در تحقق اهدافش در رابطه با نفوذ به قاره آفریقا توافق کرد.
البشیر همچنین در ماه گذشته با بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه در دمشق دیدار کرد که توسط روسیه امکان انتقال وی توسط هواپیمای نظامی از خارطوم به دمشق فراهم شد.

«نفرین ارتش واگنر» دامن پیگیران پرونده‌های «مزدوران» در سوریه را می‌گیرد