مادورو: شهروندان به ونزوئلا برگردند .. اعلام «وضعیت فوق العاده» در مرزهای پرو و برزیل

کشورهای آمریکای لاتین با موج گسترده و بی سابقه مهاجرت در تاریخ معاصر خود روبرو هستند. این مهاجرت از کشوری انجام می شود که دارای بزرگ ترین ذخایر نفتی جهان است اما با این حال، تورم در این کشور با توجه به پیش بینی صندوق بین المللی پول در سال جاری از مرز یک میلیون درصد عبور می کند.

نیکلاس مادورو رییس جمهور ونزوئلا از شهروندان کشور خواست تا «به شستن مستراح خارجی ها خاتمه دهند و به کشورشان برگردند.» اما با این حال، موج مهاجرت هزاران تن از مردم این کشور برای برخورداری از زندگی آبرومندانه ادامه دارد.

به گزارش سازمان ملل بیش از دو میلیون شهروند ونزوئلا به دلایل اقتصادی از سال ۲۰۱۴ تا کنون به پرو و برزیل و کلمبیا و اکوادور و کشورهای دیگر مهاجرت کردند.

آژانس مهاجرت سازمان ملل ضمن هشدار درباره تشدید بحران مهاجرتی در ونزوئلا گفت اوضاع مهاجران ونزوئلایی نزدیک به نقطه بحرانی است. این نقطه بحرانی را پیشتر در مورد مهاجران در منطقه مدیترانه در ۲۰۱۵ شاهد بودیم.

شهروندان ونزوئلا با کمبود مواد دارویی و غذایی و قطعی مکرر برق و آب روبرو هستند. به گفته گزارش رویترز ۸۷ درصد خانواده ها زیر خط فقر زندگی می کنند.

هاری فلوریس مهندس نرم افزار (۴۰ ساله) به روزنامه گاردین گفت «گرانی مواد غذایی به گونه ای افزایش یافته که دیگر نمی توانیم سه وعده غذا در روز بخوریم».

ونزوئلا بدترین اقتصاد را در میان کشورهای غیر جنگ زده در جهان دارد. نشریه اکونومیست نوشت تولید ناخالص داخلی این کشور از سال ۲۰۱۳ به این سو به بیش از یک سوم کاهش یافته است. تولید نفت این کشور از ۳.۲ میلیون بشکه در ده سال پیش به ۱.۴ میلیون بشکه در جولای گذشته رسید.

در حالیکه مادورو «جنگ اقتصادی» و تحریم های آمریکا را به عنوان عامل اصلی شرایط وخیم اقتصادی کشورش معرفی می کند اما پیامدهای کاهش قیمت نفت دلیل اصلی این بحران قلمداد می شود. علاوه بر این، سیاست های اقتصادی هوگو چاوز که در دوره مادورو هم ادامه یافت منجر به وخیم تر شدن اوضاع و گسترش فساد و عدم سرمایه گذاری در بخش خصوصی شده است.

پیتر حکیم پژوهشگر مرکز مطالعات لاتین به یکی از شبکه های خبری گفت کمک های سالانه میلیاردی ونزوئلا به کوبا و قراردادهای تسلیحاتی ونزوئلا و روسیه هم سهم عمده ای در بدترین شدن اوضاع اقتصادی و کاهش نقدینگی در این کشور دارند.

هفته گذشته مادورو برای جلوگیری از فروپاشی اقتصادی از «یک فرمول انقلابی» خبر داد. دولت ونزوئلا پنج صفر از بولیوار حذف کرده و دستمزد را حدود ۳۰۰۰ درصد افزایش داد.  دولت ونزوئلا هفت توافقنامه با شرکت های نفت بین المللی برای افزایش یک میلیون بشکه ای نفت در روز امضا کرد.

با این حال اما مهاجرت گسترده مردم برای یک لقمه نان ادامه دارد. ویترین های خالی مغازه ها حاکی از شرایط اقتصادی وخیم در ونزوئلا است. مردم عادی حتی نمی توانند کالاهای اساسی مثل گوشت و مرغ و آرد و تخم مرغ تهیه کنند.

برزیل و پرو در واکنش به موج گسترده مهاجرت تدابیر امنیتی و بهداشتی در روزهای گذشته در پیش گرفتند.

میشل تامر رییس جمهور برزیل از استقرار نیروهای نظامی برای «برقراری امنیت» در مناطق مرزی با ونزوئلا خبر داد. دولت پرو هم وضعیت فوق العاده در مرز با اکوادور اعلام کرد.