رئیس جمهور مصر قصد دارد کابینه اسماعیل را به پارلمان آینده ارائه دهد

عبد الفتاح السیسی رئیس جمهور مصر طی سخنرانی به مناسبت چهل و دومین سالگرد پیروزی در جنگ اکتبر – عکس از الشرق الأوسط

عبد الفتاح السیسی رئیس جمهور مصر طی سخنرانی به مناسبت چهل و دومین سالگرد پیروزی در جنگ اکتبر – عکس از الشرق الأوسط

عبد الفتاح السیسی رئیس جمهور مصر مزایده بر سر نقش عربستان سعودی در ارائه خدمات به حجاج را رد کرد و بر اعتماد کامل به این کشور و رهبران آن تأکید کرد. السیسی در سخنانی به مناسبت چهل و دومین سالگرد پیروزی جنگ اکتبر گفت: «مصری ها و مردم عرب و مسلمان همگی به خدمت گذاری صادقانه ای که عربستان سعودی به زائران بیت الله الحرام در طول سال ارائه می دهد اعتماد دارند». وی تأکید کرد کسانی که در حادثه ازدحام جمعیت در منا جان باختند به طور قطع «شهدای حج» هستند.

رئیس جمهور مصر افزود: «همگی ما به اقداماتی که عربستان سعودی برای خدماتی که در طول صدها سال به زائران ارائه می دهد اعتماد داریم و اگر کسی تصور کند که کسی غیر از برادران ما در عربستان سعودی می تواند چنین خدماتی را ارائه دهد، عادلانه نخواهد بود… کسی نمی تواند این نقش را به مزایده بگذارد».

عادل الألفی، سرکنسول مصر در جده، روز گذشته اعلام کرد که تعداد جان باختگان مصری حادثه منا به ۱۴۶ نفر رسید، در حالی که تعداد مفقودان ۹۲ نفر و مجروحان نیز ۱۱ نفر هستند.

از سوی دیگر، السیسی در پاسخ به انتقادات در خصوص انجام تغییرات وزارتی تنها چند روز پیش از آغاز انتخابات پارلمانی گفت: «ارتباطی بین پارلمان جدید و استعفای کابینه کنونی وجود ندارد». بدین ترتیب السیسی به بحث و جدل درباره باقی ماندن اسماعیل در پست خود با شروع به کار پارلمان در اوائل سال آینده پایان داد. وی تأکید کرد که شریف اسماعیل نخست وزیر جدید را مکلف کرده است که برنامه کابینه خود را برای ارائه آن به پارلمان آینده آماده کند.