واشنگتن دمشق را از استفاده از سلاح شیمیایی برحذر می‌دارد
لندن اتهامات مسکو را احمقانه توصیف می‌کند 
نیوریورک: علی بردی 
در کش و قوس اتهامات دو جانبه در شورای امنیت در رابطه با دلایل بغرنج شدن وضعیت انسانی در سوریه و خطراتی که میلیون‌ها شهروند را در ادلب تهدید می‌کند، آمریکا هشدار داد که اگر دولت بشار اسد دوباره از سلاح شیمیایی استفاده کند این بار به شکلی مناسب پاسخ او را می‌دهد. این در حالی است که بریتانیا «تبلیغات احمقانه» و «داستان‌های جعلی» روسیه در  خصوص اتهام این کشور به «توطئه» و همدستی با سازمان «کلاه سفیدها» در استفاده از گازهای سمی در ادلب را رد کرد.
به درخواست روسیه، شورای امنیت، جلسه‌ای غیر علنی برای بررسی اتهاماتی که روسیه به کشورهای غربی در خصوص امکان استفاده مخالفان در سوریه از سلاح  شمیایی وارد کرده است، تشکیل داد.
الشرق الاوسط از طریق یک دیپلمات که در جلسه شرکت کرده بود مطلع شد که «نماینده روسیه هیچ دلیلی برای اثبات ادعاهایش ارائه نکرده است».
این جلسه غیر علنی بعد از نشست علنی شورای امنیت که طی آن جان گینگ سرپرست عملیاتی دفتر هماهنگی امور انسانی سازمان ملل بیانه‌ای ارائه کرد، تشکیل شد. جان گینگ در این بیانیه می‌گفت از ابتدای امسال تعداد افرادی که  در حلب و ادلب نیازمند کمک‌های انسانی هستند رو به فزونی رفته است. وی اضافه کرد که در هفته‌های گذشته «در شمال غرب سوریه وضعیت انسانی به مرز بحران رسیده است و خبرهایی راجع به هجوم به استان‌های ادلب، حلب، حمات و لاذقیه به گوش ما می‌رسد که حاکی از آن است که این شهرها هدف توپ و حمله‌های هوایی قرار گرفته‌اند.» ایشان گفت صندوق کودکان سازمان ملل متحد(یونیسف) خبر از حمله به سه مرکز بهداشتی خود در سوریه داده است که این حملات منجر به تعطیل شدن دو عدد از آنها شده است.
 جان گینگ اشاره کرد که سازمان‌های انسانی نیازهای مردم در شمال غرب سوریه را تأمین می‌کنند و تاکید کرد که این کمک‌ها از طریق مرزها به نیازمندان می‌رسند و به مثابه «شاهرگ حیاتی صدها هزار شهروند است که راهی دیگری برای دسترسی به آنان وجود ندارد». وی عنوان کرد که حدود ۲٫۱ میلیون نیازمند واقعی وجود دارند که در مناطق تحت اشغال گروه‌های مسلح زندگی می‌کنند و تاکید کرد که «همچنان گستره عظیمی از نیازهای انسانی تامین نشده وجود دارد».
وی همچنین گفت که مارک لوکوک معاون دبیر کل سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه، هم اکنون در دمشق است «تا با حکومت سوری به دنبال راه حلی برای توسعه میزان تأمین نیازهای انسانی در همه جای سوریه باشند و همچنین چگونگی تضمین تأمین نیاز افرادی که شدیدا مستحق کمک و حمایت هستند را مورد بررسی قرار دهند».
کیلی کاری نماینده امور اقتصادی و اجتماعی هیئت ایالات متحده تاکید کرد که کشورش «شدیدا نگران است که دولت سوریه در حمله به ادلب دوباره از سلاح شیمیایی بر علیه شهروندان عادی استفاده کند». ایشان همچنین تاکید کرد « این اتفاق باعث بوجود آمدن پیامدهای ناگوار برای وضعیت انسانی در کل دنیا می‌شود؛ چرا که این اتفاق باعث فرسایش سیستم بین المللی می‌شود که استفاده از سلاح شیمیایی را منع کرده است». وی اضافه کرد که ایالات متحده و فرانسه و بریتانیا «هرگونه حمله شیمیایی تازه‌ای از جانب حکومت بشار اسد را به شکلی مناسب پاسخ خواهند داد».
وی عنوان کرد که علیرغم دعوت دولت سوریه از سوری‌ها در بازگشت به کشور خود، ولی مقامات سوریه‌ای در این خصوص «جز اندک تلاشی در زمینه فراهم کردن شرایط مناسب، کاری انجام نمی‌دهند» و اضافه کرد که «دائمی‌ترین راه حل برای بحران انسانی در سوریه، اتخاذ فرایند سیاسی قابل اعتماد در ژنو در خصوص اصلاح قانون در سوریه و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و پارلمان زیر نظر ایالات متحده، خواهد بود» که «منجر به انتقال دولت به شکلی واقعی و طبق خواسته ملت سوریه شود و همچنین فرایند نقض حقوق بشر که در طول جنگ در این کشور صورت گرفته طی آن پیگیری شود» ولی «این اهداف دست نیافتنی به نظر می‌رسند».
واسیلی نبنزیا نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد، حضور نظامی آمریکا در شرق سوریه و از جمله پایگاه تنف را محکوم کرد و گفت این کار «غیر قانونی است و حاکمیت سوریه را نقض می‌کند». وی همچنین تقاضای مسکو از کشورهایی که موافق با عملکرد مخالفان حکومت سوریه هستند را عنوان کرد و گفت «مخالفان را از تروریست‌ها جدا کنند» و اضافه کرد «گروهک تروریستی جبهه النصره و دیگر گروه‌های مرتبط با آن هزاران شهروند را در ادلب محاصره کرده و اجازه خروج به آنها نمی‌دهند». وی همچنین کسانی که در سازمان کلاه سفیدها فعال هستند را تروریست خواند و آنها را متهم کرد که «دو مخزن گاز سمی را به ادلب منتقل کرده تا علیه شهروندان استفاده کنند و با این کار حمله آمریکا به سوریه را توجیه کنند». وی همچنین بریتانیا را نیز در این توطئه شریک دانست.
کارین پیرس نماینده انگلیس در سازمان ملل متحد گفت «ما به شدت نگران اوضاع حلب هستیم» چرا که در آن «حدود ۳ میلیون نفر با خطر حمله حکومت» مواجه هستند. و در این راستا به گزارش‌هایی که راجع به امکان استفاده از سلاح شمیایی در این منطقه ارائه شده‌اند، اشاره کرده و تاکید کرد «این‌ها ادعاهایی احمقانه‌« هستند چرا که بریتانیا برعکس مقامات روسیه «به تعهدات خود در خصوص کنواسیون سلاح شیمیایی پایبند است». ایشان همچنین از مسکو در خواست کرد به جای «جعل چنین داستان‌های ساختگی راجع به دیگر اعضای مجلس شورای امنیت» طبق روال همیشگی ،از نفوذ خود در سوریه استفاده کرده و مانع استفاده از گازهای شیمیایی شود .
بشار الجعفری نماینده روسیه هرگونه حمله غربی علیه سوریا را  به مثابه «تجاوز به صلح و امنیت منطقه‌ای و بین المللی» عنوان کرد و گفت «تروریست‌های گروهک جبهه النصره و  گروه‌های تابع آن، در حال آماده شدن برای استفاده از سلاح شیمیایی علیه شهروندان ادلب هستند تا اتهاماتی که به نیروهای سوریه‌ای وارد می‌شود با این کار توجیه شود».