یلدریم خواستار ماندن در میادین می شود * ۵ تن از معاونان اردوغان در میان بازداشت شدگان هستند

 شهروندان ترک شکست کودتا را در میدان تقسیم جشن می گیرند – عکس از خبرگزاری فرانسه

شهروندان ترک شکست کودتا را در میدان تقسیم جشن می گیرند – عکس از خبرگزاری فرانسه

در حالی که دولت ترکیه به عملیات خود بر ضد افرادی که در کودتا دست داشتند ادامه می دهد، اتحادیه اروپا و ایالات متحده روز گذشته از آنکارا خواستند در برخورد با وضعیت موجود به قانون احترام بگذارد. جان کری وزیر خارجه آمریکا در نشست با فدریکا موگرینی مسؤل سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بروکسل گفت، ایالات متحده و اتحادیه اروپا با دقت اوضاع ترکیه را تحت نظر دارند. وی افزود: «سطح هوشیاری و نظارت در روزهای آینده بسیار بالا خواهد بود». موگرینی نیز به ترکیه هشدار داد ممکن است پس از تصریحات رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در مورد احتمال بکار گیری مجدد مجازات اعدام، درخواست این کشور برای پیوستن به اتحادیه اروپا مورد بازنگری قرار گیرد. در همین حال، جان باس، سفیر آمریکا در آنکارا نیز روز گذشته گفت: « شایعات در مورد حمایت واشنگتن از کودتای نافرجام ترکیه کاملاً نادرست است».

در همین راستا، مجلس شورای وزیران عربستان سعودی که روز گذشته به ریاست شاهزاده محمد بن نایف بن عبد العزیز نماینده پادشاه در جده تشکیل جلسه داد از بازگشت امور به حال عادی در ترکیه به رهبری اردوغان رئیس جمهور این کشور و دولت منتخب وی استقبال کرد و گفت سعودی به امنیت و ثبات و شکوفایی ترکیه علاقمند است.

در عین حال پس از تصریحات بینعالی ییلدریم نخست وزیر ترکیه مبنی بر مجازات کودتاگران، نیروهای امنیتی ترکیه روز گذشته عملیات خود را برای دستگیری مظنونان به دست داشتن در کودتا افزایش دادند. ییلدریم در سخنرانی عمومی خود شهروندان را به ماندن در میادین تا زمان از بین بردن عاملان کودتا فرا خواند. وی وعده داد تا زمانی که ریشه کودتاگران برچیده نشود ، او و ترک ها آرام نخواهند شد.

ییلدریم دستور داد تمامی مرخصی های سالانه کارمندان حکومتی تا اطلاع ثانوی لغو شود. این دستور نزدیک به سه میلیون کارمند را شامل می شود.

سه روز پس از کودتایی که دست کم ۳۰۸ کشته برجای گذاشت، ۷۵۴۳ نفر توقیف شدند که ۶۰۳۸ نفر از آنان نظامی، ۷۵۵ قاضی و صد نفر از آنان پلیس هستند. منابع ترک گفتند پنج نفر از معاونان اردوغان نیز در میان بازداشت شدگان هستند.

از سوی دیگر، منابع سیاسی در تل آویو روز گذشته فاش کردند یک مسؤل دولتی ترکیه با  دوری گولد مدیر کل وزارت امور خارجه اسرائیل تماس گرفت و به نام دولت ترکیه از او برای موضع گیری اسرائیل بر ضد کودتا تشکر کرد، و تأکید کرد که دولت وی به اجرای توافق آشتی بین دو کشور اصرار دارد.