محمد جهاد اللحام رئیس پارلمان سوریه - عکس از خبرگزاری فرانسه

محمد جهاد اللحام رئیس پارلمان سوریه – عکس از خبرگزاری فرانسه

بیروت – نذیر رضا – الشرق الاوسط – محمد جهاد اللحام رئیس پارلمان سوریه دیروز رسما آغاز ثبت نام نامزدهای ریاست جمهوری در سوریه را از روز سه شنبه اعلام کرد، انتخاباتی که قرار است روز سوم ژوئن برگزار شود. محمد جهاد اللحام طی سخنانی گفت: طبق قانون انتخابات، نامزدها باید در ده سال گذشته در سوریه اقامت داشته باشند واین شرط از جمله شروطی است که شامل حال مخالفان رژیم سوریه نمی شود.

اعلام روز برگزاری انتخابات ریاست جمهوری از سوی این رژیم، با محکومیت جهانی از سوی کشورهای غربی روبرو شد.

بان کی مون دبیر کل سازمان ملل اظهار داشت که این طرح تلاش ها برای رسیدن به راه حل مسالمت آمیز برای پایان دادن جنگ سه ساله در سوریه را بی اثر کند.

خبرگزاری رویترز به نقل از استفان دوژاریک سخنگوی دبیر کل سازمان ملل اعلام کرده است که بان کی مون و نیز اخضر ابراهیمی فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب به سوریه خاطر نشان کرده اند که برگزاری انتخابات در شرایط کنونی سوریه و در گیر و دار جنگ و آوارگی گسترده شهروندان این کشور به روند سیاسی آسیب می زند و امکان رسیدن به راه حل سیاسی در سوریه را با مشکل روبرو می کند.

وی با اشاره به توافقنامه “ژنو ۱” درباره سوریه گفت: برگزاری چنین انتخاباتی با شکل و مضمون توافقنامه ژنو سازگاری ندارد. توافقنامه “ژنو ۱” که در ژوئن ۲۰۱۲ منعقد شد با هدف تلاش برای رسیدن به حکومت انتقالی در سوریه با مشارکت نیروهای رژیم و مخالفان صورت گرفت.

این در حالی است که مارک سیموندز از مسئولان وزارت خارجه انگلیس خاطر نشان کرده است: انتخابات ریاست جمهوری در سوریه در شرایطی سرشار از ترس و وحشت انجام می شود و در حالی که رژیم این کشور به حملات نظامی خود ادامه می دهد. شرایط کنونی انتخابات ریاست جمهوری را بی اعتبار می کند.

با وجود اینکه بشار اسد رئیس جمهور سوریه تاکنون نامزدی خود برای انتخابات ریاست جمهوری را اعلام نکرده، نیروهای مخالف رژیم به خاطر آنچه آنرا “نقض قانون اساسی” عنوان کردند در اصل برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ابراز تردید کردند. به گفته آنان “ایجاد محدودیت برای مشارکت سوری ها بنا بر حقوق دموکراتیک” مخالف قانون اساسی است.

هشام مروه عضو ائتلاف ملی اپوزیسیون در گفتگو با الشرق الاوسط گفت: اسد از بندهای توافقنامه “ژنو ۱” برای توقف اجرای طرح حکومت انتقالی و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری استفاده کرد. وی در ادامه گفت: اسد خود را برای وضع قوانینی به سود خویش آماده می کند که بعدها با استناد به این قوانین دولت انتقالی را فاقد هرگونه صلاحیت قانونگذاری و قضایی جلوه دهد.

هشام مروه خاطر نشان کرد: اسد در صدد تضمین مسئولیت های خود در حوزه های قانونگذاری و قضایی است و در این صورت دولت انتقالی قدرت تصمیم گیری در چارچوب قانون اساسی را از دست خواهد داد. وی از “حامیان راه حل سیاسی” خواست تا با واگذاری صلاحیت های قانونگذاری و قضایی به حکومت انتقالی تلاش های رژیم سوریه برای وضع قوانینی به نفع اسد را بی اثر کنند.

بدر جاموس دبیر کل ائتلاف ملی سوریه نیز انتخابات ریاست جمهوری در سوریه را “غیر قانونی” دانست. وی افزود: «ما به هیچ وجه بشار اسد را به رسمیت نخواهیم شناخت. او یک جنایتکار جنگی است که باید به دست عدالت سپرده شود.»

در همین حال به گفته محمد جهاد اللحام، ثبت نام نامزدهای ریاست جمهوری سوریه با مفاد قانون اساسی این کشور سازگاری دارد. وی افزود: مهلت ثبت نام تا ده روز دیگر به پایان می رسد که از امروز صبح آغاز شده و تا پایان روز کاری پنجشنبه روز اول مه ادامه دارد.

اللحام افزود: روند رای گیری در یک انتخابات آزاد و سالم اجرا می شود. وی خطاب به مردم سوریه گفت: من اطمینان دارم که شما رای خود را با بی طرفی کامل به کسی می دهید که شایستگی رهبری سوریه را دارد. کسی که از تمامیت ارضی و ارزش های ملی کشور دفاع کرده و برای شهروندان آینده سرشار از امنیت را تضمین می کند.

بشار اسد رئیس جمهوری سوریه در ۱۷ ژوئیه ۲۰۰۰ بعد از درگذشت پدرش حافظ اسد قدرت را به دست گرفت. حافظ اسد به مدت سه دهه رئیس جمهور سوریه بود. در سال ۲۰۰۷ بشار اسد برای دومین بار و برای یک دوره هفت ساله به پست ریاست جمهوری رسید.

انتخابات ریاست جمهوری در سوریه از زمان حافظ اسد فاقد عامل کثرت گرایی بوده است؛ در پایان هر دوره ریاست جمهوری همه پرسی برگزار می شده است تا به انتخاب دوباره رئیس جمهور منجر شود.