بخشی از تاسیسات هسته ای ایران - عکس از خبرگزاری مهر

بخشی از تاسیسات هسته ای ایران – عکس از خبرگزاری مهر

رویترز در گزارشی اعلام کرده که دولت حسن روحانی در راستای تسهیل مذاکرات هسته ایران با گروه ۵+۱، برخی از کارشناسان هسته ای را از سازمان اتمی این کشور اخراج کرده است.

دولت ایران روز دوشنبه، اول اردیبهشت (۲۱ آوریل) شایعات مطرح شده در مورد جا به جایی مدیران ارشد سازمان انرژی اتمی ایران به علت کنار گذاشتن کارشناسان مخالف با گفتگوهای هسته ای این کشور با غرب را تایید کرد.

روحانی و تیم مذاکره کننده هسته ای ایران هم اکنون تحت فشار و انتقاد شدید گروه های تندرو و مخالف برای مذاکره با شش قدرت جهان از جمله ایالات متحده آمریکا به منظور دست یافتن به شفافیت بیشتر در مقابل پایان بخشیدن به تحریم‌های ایران، هستند.

رویترز در گزارش خود آورده است، همزمان با اینکه گفتگوی های طرفین برای دستیابی به توافق احتمالی بیشتر می شود، بسیاری از تندورها که برخی از آن ها حامیان دولت قبلی ایران، محموداحمدی نژاد هستند، دولت روحانی را به تسلیم شدن در مقابل غرب و زیر سوال بردن غرور ملی و هویت انقلاب این کشور متهم می کنند.

این گزارش یکی از شایعاتی را که در هفته های اخیر منتشر شده است را منعکس می کند که بنا بر آن اخراج چندین دانشمند هسته ای از سازمان انرژی اتمی ایران در ارتباط با مذاکرات هسته ای این کشور با گروه ۵+۱ تایید شده است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی بعد از مدت ها طفره رفتن در مورد این موضوع حساس، سرانجام روز دوشنبه در مورد این موضوع پاسخی ارائه داد.

رویترز در گزارش خود نوشت بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان اتمی ایران در جمع دانشجویان در دانشگاه علامه طباطبایی در پاسخ به سوال “دانشجوی رادیکال مسلمان دانشگاه تهران” گفت: «این موضوع تنها اختصاص به چند نفر محدود دارد که آن ها نه دانشمند بوده اند و نه اخراجی در کار بوده است.»

خبرگزاری ایرنا در گزارش خود از این نشست نوشت که کمالوندی در ادامه با تاکید بر اینکه «مدیری که نتواند از جمع ۱۵ هزار نفر پرسنل خود سه نفر را جا به جا کند، مدیر نیست» گفت: «این افراد نه دانشمند بودند و نه اخراج شدند، اما به خاطر مسایل سیاسی فضاسازی در این زمینه صورت گرفت.»

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در صحبت های خود اشاره کرده است که «این افراد حاضر به همکاری با مدیران بالادستی خود نبوده اند». وی معتقد است که بسیاری افراد داین موضوع را سیاسی می کنند و این افراد را دانشمند می کنند تا در آینده پست های سیاسی بگیرند.

کمالوندی تاکید کرده که دولت روحانی در زمینه هسته ای همگام با سیاست های تعیین شده از سوی رهبر ایران حرکت می کند.

وی در پاسخ به این سوال که این افراد اکنون کجا هستند، گفت: این افراد در سازمان انرژی اتمی فعالیت می کنند و یکی از آنها مشاور آقای صالحی است و اگر ابتکاراتی داشته باشد می تواند به رییس سازمان ارایه کند تا در صورت تایید در دستور برنامه های این سازمان قرار گیرد.

کمالوندی اظهار داشت: «اگر منتقدان نگران جان این افراد هستند، چرا در رسانه ها مطرح می کنند؛ مسیر حقوقی بسیار روشن است و با شلوغ کردن نمی شود کار را جلو برد.»

بعد از روی کار آمدن حسن روحانی به عنوان رییس جمهور ایران، دولت این کشور در زمینه مذاکرات هسته ای با ۶ قدرت جهان به پیشرفت های خوبی رسیده است و پیش بینی می شود که این مذاکرات در نهایت به لغو بیشتر تحریم ها علیه ایران منجر شود. از سوی دیگر بسیاری از افراد تندرو با سیاست های خارجی دولت روحانی مخالف هستند و در هر زمینه ای سعی به ایرادگیری و کارشکنی در فعالیت های دولت جدید به ویژه در مذاکرات هسته ای دارند. این در حالی است که علی خامنه ای رهبر این کشور حمایت و پشتیبانی خود را از دولت روحانی و تیم مذاکره کننده هسته ای اعلام کرده است.