علیرغم تلاش‌های ارتش اسرائیل در نوار غزه برای کوچاندن کشاورزان فلسطینی با منع ورود آنها به زمین‌هایشان به زور سلاح و آتش زدن محصولات کشاورزی و یا ریختن مواد سمی روی محصولات زراعی، اما آنها زمین‌های خود را ترک نمی‌کنند.
به گزارش الشرق الأوسط، این کشاورزان زمین‌های خود را تنها امید زنده ماندن خود و خانواده هایشان و منبع رزق و روزی خود در این اوضاع نابسامان اقتصادی غزه می‌دانند.
رائد نصر کشاورز ۴۸ ساله فلسطینی در شهر خان‌یونس در جنوب غزه می‌گوید که آنها گرفتار «جنگ بی‌صدا» شده‌اند که منبع رزق و روزی آنها را نشانه گرفته است.
از سوی دیگر آنها هر روز با مرگ دست و پنجه نرم می‌کنند.
نصر در گفتگو با الشرق الاوسط می‌گوید که هر روز با تیراندازی نیروهای اسرائیلی مواجه می‌شوند. منبع رزق و روزی آنها آغشته به خون شده و هیچ کس قادر به حمایت از آنها نیست.
وی می‌گوید روزانه ۵ بار هدف شلیک نیروهای اسرائیلی قرار می‌گیرند تا مجبور به ترک زمین‌هایشان شوند.
او همچنین می‌افزاید که سربازان اسرائیلی به خوبی عربی صحبت می‌کنند و از آنها می‌خواهند زمین‌هایشان را ترک کنند و در غیر این صورت هدف شلیک آنها قرار خواهند گرفت. اتفاقی که هفته پیش در شهر خزاعه شرق خان‌یونس افتاد.
در این میان ابو معمر کشاورز ۵۲ ساله فلسطینی می‌گوید که نیروهای اشغالگر اسرائیل فقط به تیراندازی اکتفا نکرده بلکه گاهی با هواپیما نیز مواد سمی خطرناک روی محصولات کشاورزی می‌پاشند.
وی می‌گوید آنها همچنین بمب‌های دودی روی محصولات کشاورزی ریخته که منجر به آتش گرفتن آنها می‌شود و همیشه خسارت‌های زیادی به کشاورزان وارد می‌کنند.
در این میان، مرکز حقوق بشر «میزان» در نوار غزه در رابطه با حملات اسرائیلی‌ها به کشاورزان و صیادان فلسطینی گزارش‌های هفتگی ارائه می‌دهد که در آنها اشاره به سعی اسرائیل در کوچ دادن مردم از زمین‌هایشان به زور اسلحه می‌کند.
این مرکز همچنین می‌گوید که اسرائیلی‌ها با گرفتن منبع رزق و روزی کشاورزان، زندگی آنها را در معرض خطر قرار می‌دهند.
لازم به ذکر است که خسارت‌های کشاورزی در جنگ تابستان ۲۰۱۴ به بیش از ۲۵۱ میلیون دلار رسید.
از سوی دیگر به صورت غیرمستقیم نیز ۱۵۰ میلیون دلار به کشاورزان ضرر زده اند.
همچنین خسارت‌های بعد از جنگ که تاکنون از طریق آتش زدن زمین‌های کشاورزی و ریختن مواد سمی صورت می‌گیرد بیش از ۳۰ میلیون دلار به کشاورزان خسارت وارد کرده است.