سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه روز جمعه ۱۷ ماه مه، ۲۷ اردیبهشت، پس از دیدار با دبیر کل سازمان ملل در شهر ساحلی سوچی روسیه در جریان نشست خبری مشترک با بان کی-مون دبیر کل سازمان ملل گفت: در نشست آتی ژنو که برای حل سیاسی بحران سوریه برگزار خواهد شد علاوه بر شرکت کنندگان سال گذشته ، ایران و عربستان نیز باید مشارکت داشته باشند.

وی گفت: اینکه سال گذشته ایران و سوریه در نشست ژنو نبودند، نقص محسوب می شود . وزیر خارجه روسیه همچنین با تاکید بر برگزاری هر چه سریعتر نشست بین المللی ژنو ۲ گفت : روسیه علاقمند است هر چه زودتر بحران سوریه به بستر سیاسی منتقل شود.

لاوروف افزود : برای روسیه این موضوع نیز اهمیت دارد که از طرف گروههای مخالف سوریه چه کسانی در نشست بین المللی ژنو شرکت خواهند کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، سرگئی لاوروف در گفت وگو با شبکه خبری المیادین گفت: توافق روسیه آمریکا درباره سوریه همچنان پابرجاست. البته اختلافاتی بین دو طرف درباره جزییات کنفرانس بین المللی وجود داشته و مسکو بر ضرورت شرکت تمام طرفهای موجود در کنفرانس ژنو ۱ در این کنفرانس، کشورهای همجوار سوریه، ایران و عربستان تاکید دارد.

وزیر امور خارجه روسیه گفت تصمیم اتحادیه عرب در زمینه اعطای کرسی سوریه به ائتلاف مخالفان، مانعی در مسیر حل بحران سوریه است. لاوروف خاطرنشان کرد مسکو معتقد است تمام طرفهای مخالف – جز طرفهایی که به افراط گرایی و تروریسم شهرت دارند- باید در کنفرانس شرکت کنند.

از سوی دیگر دبیر کل سازمان ملل نیز در این نشست خبری بر ضرورت برگزاری هر چه سریع‌تر کنفرانس بین‌المللی درباره سوریه به منظور پایان دادن به بحران این کشور تاکید کرد. بان کی مون گفت کنفرانس بین‌المللی درباره سوریه با هدف توقف خونریزی‌ها در این کشور باید در اسرع وقت سازماندهی شود.