مبارک شهادت علیه مرسی را مرهون اعتراف به نظامی بودن خود می‌داند… دادگاه امتناع کرد

قاهره: محمد نبیل حلمی

حسنی مبارک رئیس‌جمهور اسبق مصر شهادت در خصوص پرونده محمد مرسی، رئیس‌جمهور بعد از خود و تعدادی از رهبران اخوان المسلمین را مرهون اعتراف دادگاه به نظامی‌بودن مبارک دانست.
به گزارش الشرق الاوسط، وی برای حضور در دادگاه خواستار ارسال احضاریه از سوی ارتش و دادگاه «جنایی قاهره» شد.
حسنی مبارک روز گذشته از حضور در جلسه دادگاه پرونده معروف به «یورش به زندان‌ها» امتناع کرد و فرید الدیب، وکیل وی به جای او در این جلسه حضور یافت. الدیب با ارائه مدارک رسمی خود برای وکالت مبارک، با شک و تردید روش‌های احضار موکل خود به دادگاه را مورد پرسش قرار داد.
وکیل حسنی مبارک گفت: «موکل من بسیار مشتاق است که در این دادگاه حضور یابد، اما او هنوز یک نظامی است و باید مانند یک ارتشی به دادگاه فراخوانده شود».
از سوی دیگر نماینده دادستانی ضمن تأکید بر صحت مراحل احضار مبارک به دادگاه و با استدلال به تحقیقات دستگاه امنیت ملی گفت: «شاهد مذکور (مبارک) غیرنظامی است و هیچ گونه سمت نظامی ندارد».
در این میان، محمد شیرین فهمی، رئیس دادگاه جنایی قاهره امروز اعلام کرد: «بررسی پرونده یورش به زندان‌ها به ۲۶ دسامبر جاری موکول می‌شود و حسنی مبارک براساس قانون «پرونده‌های مدنی» برای شهادت در دادگاه حاضر می‌شود».
در صورتی که محاکمه مرسی و رهبران اخوان صورت پذیرد، این دومین دوره محاکمه آنها برای پرونده «یورش به مرزها» خواهد بود. دادگاه پیش از این در نوامبر ۲۰۱۶ احکام صادره برای آنان که از اعدام تا حبس‌های طولانی مدت بود را باطل کرده بود.
دادگاه جنایی قاهره به ریاست شعبان الشامی، در سال ۲۰۱۵ محمد مرسی، رئیس‌جمهور اسبق مصر و محمد بدیع، مرشد اخوان المسلمین و معاونش رشاد البیومی، محیی حامد، عضو «دفتر ارشاد»، محمد سعد الکتاتنی، رئیس پارلمان منحل شده، عصام العریان، یکی از رهبران اخوان را به اعدام و بقیه متهمین را به حبس ابد محکوم کرده بود.