اوپک

اوپک

با افزایش امیدواری ایران برای کسب کرسی مهم دبیر کلی اوپک، این کشور هفته گذشته رسماً غلامحسن نوذری را برای نامزدی سمت دبیر کلی این سازمان معرفی کرد.

بعضی ناظران معتقدند، با توجه به کناره گیری نامزد اکوادور از رقابت ها و از آنجا که ریاست مرکز تحقیقات اوپک که دومین مقام بزرگ سازمان اوپک است به عربستان رسیده است، هم اکنون رقابت اصلی بین نامزدهای ایران و عراق خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری مهر، با واگذاری ریاست تحقیقات به‌عنوان دومین کرسی استراتژیک اوپک به عربستان، بخت ایران و عراق در انتخابات دبیرکلی این سازمان افزایش یافت زیرا‌ بر اساس قانونی نانوشته، تمامی کرسی‌های اصلی تصمیم‌گیری اوپک نمی‌تواند به یک کشور واگذار شود.

ایران تا اردیبهشت‌ماه سال‌جاری نماینده‌ای برای انتخابات بخش تحقیقات اوپک معرفی نکرد و در آخرین لحظات، حجت‌الله غنیمی‌فرد مدیر اسبق امور بین‌الملل برای رقابت با نماینده عربستان سعودی وارد گود رقابت شد که در نهایت ریاست تحقیقات اوپک به عربستان سعودی رسید.

خبرگزاری رویترز با انتشار گزارشی تاکید کرده است با این انتخاب احتمالا تنش بین ایران و عربستان بر سر انتخاب دبیرکل جدید اوپک افزایش می یابد و حتی یک مقام آگاه شرکت کننده در نشست اوپک گفته است که با توجه به تصاحب سمت ریاست بخش تحقیقات توسط یک سعودی، احتمالا ایران خواهد گفت که دبیرکل دیگر نمی‌تواند یک سعودی باشد.

از سوی دیگر سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس ایران اوایل این هفته با اشاره به واگذاری ریاست بخش تحقیقات اوپک به عربستان گفت: با واقع‌بینی، غیر سیاسی دانستن این پست کلیدی و در نظر گرفتن منافع ملی، رسیدن به پست دبیرکلی اوپک برای ایران غیر ممکن نخواهد بود.

در این میان محمد علی خطیبی نماینده ایران در اوپک در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرانی تسنیم با اشاره به شایعات کناره گیری عربستان سعودی از نامزدی دبیرکلی اوپک گفت: “من نیز این صحبت ها را از طریق رسانه های داخلی شنیده ام اما باید بگویم که هیچ گونه شواهد رسمی مبنی بر کناره گیری نماینده عربستان سعودی از نامزدی دبیرکلی اوپک وجود ندارد و هنوز دراین باره گزارشی دریافت نکرده ایم.”

وی ادامه داد : به جز کاندیدای کشور اکوادور که سال گذشته از رقابت برای احراز پست دبیرکلی کناره گیری کرده بود، همچنان نامزدهای سه کشور جمهوری اسلامی ایران، عراق و عربستان در این رقابت حضور دارند.

نماینده ایران در سازمان کشورهای صادر کننده نفت تصریح کرد: اعضای اوپک در نشست ١۶٢ این سازمان در وین تصمیم گرفتند عبدالله سالم البدری همچنان برای یک سال دیگر به عنوان دبیرکل این سازمان باقی بماند و از این رو دبیرکل جدید در پایان سال ۲۰۱۳ انتخاب می شود.سخنگوی وزارت امور خارجه ایران مهر ماه سال گذشته گفته بود دستگاه دیپلماسی این کشور با تمام توان از مهندس غلامحسین نوذری به عنوان کاندیدای ایران برای احراز دبیرکلی اوپک حمایت می کند.

اوپک در حیات بیش از پنجاه ساله خود با احتساب عبدالله سالم البدری دبیر کل کنونی، ۲۲ دبیر کل داشته است. تنها نخستین دبیر کل اوپک ایرانی بوده است. دکتر فواد روحانی از سال ۱۹۶۱ به مدت سه سال این پست را در اختیار داشت.