یک جاسوس فلسطینی، ابوجهاد را به دلیل کدورت به «اسرائیل» لو داد

شبکه دهم اسرائیل، شب گذشته، گزارشی دربارهٔ ترور فرمانده فلسطینی خلیل الوزیر، که با نام «ابوجهاد» شناخته می شد، پخش کرد که در آن تصریح شد جاسوس فلسطینی اطلاعاتی را دربارهٔ این فرمانده نظامی خود لو داد.
در این گزارش آمده است که جاسوس فلسطینی این کا را تنها به‌خاطر دریافت پول نکرده و پای یکسری کدورت‌های شخصی در میان بود که با دو تن از معاونان ابوجهاد داشت که به شکایت های او هیچ توجهی نکرده بود.
ژنرال شموئیل ایتنگر، جانشین فرمانده «واحد اطلاعاتی ۵۰۴» در ارتش «اسرائیل»، که مجری این ترور بود و این جنایت را مرتکب شد اظهار کرد: نقش این جاسوس بسیار مهم بود و اطلاعات او بسیار دقیق بود و اشراف بزرگی بر امور داشت. بدون این اطلاعات انجام این ترور امکان‌پذیر نمی‌شد. هر چند اطلاعات «اسرائیل» به این مأمور اموال زیادی داد اما او را تحقیر کرد و با خواری با او رفتار کرد؛ و او را در یک خانه بسته و بدون امنیت گذاشت.
ایتنگر می‌گوید وقتی مشاهده کردم که چگونه این جاسوس به‌تنهایی زندگی می‌کند و در انزوا به‌سر می‌برد او را به‌خانه‌ام بردم تا با بچه‌هایم بازی کند. پس از این، این جاسوس تصمیم گرفت که دیگر در «اسرائیل» زندگی نکند. سپس او به یک دولت بیگانه مسافرت کرد و شکل و نام خود را تغییر داد.
آنچه می‌دانیم این است که «اسرائیل» ابوجهاد را در ۱۶ آوریل ۱۹۸۸ در تونس در خانه خود به‌قتل رساند. این عملیات تروریستی تحت اشراف یک کشتی جنگی تحت فرماندهی ایهود باراک، جانشین فرمانده ارتش، و سپس نخست‌وزیر، قرار داشت. فرمانده نیروی زمینی اجراکننده این ترور نیز موشیه یعلون بود که در آن زمان فرمانده یکی از مهم‌ترین نیروهای کوماندوی ارتش به‌نام «نیروی فرماندهی ارتش» بود. او بعدها وزیر دفاع شد. گفته می‌شود که پس از ترور ابوجهاد، یعلون وارد خانه‌اش شد و برای اطمینان از مرگش بر او تیر خلاص زد. سپس به طبقه دوم رفت و وقتی همسر ابوجهاد و جهاد را دید به‌صورت دیوانه‌وار به سقف خانه شلیک کرد.
این گزارش همچنین اشاره می‌کند که تصمیم ترور سالیان درازی توسط «اسرائیل» گرفته شد اما موساد در همه این سال‌ها نتوانسته بود به ابوجهاد دست یابد. سپس تصمیم ترور، وقتی نقش او در انتفاضه دوم فلسطینی محرز گشت، دوباره دنبال شد. مأموریت انجام این جنایت به واحد نظامی کوماندو سپرده شد و این نیرو به همراه «واحد اطلاعاتی ۵۰۴» این عملیات را انجام دادند.
این گزارش اشاره می‌کند به اینکه دیداری میان دو تن از مأموران اطلاعاتی به‌نام‌های ایتنگر ملقب ابونمر و یائیر رافید (ابو داهود) صورت گرفت و آنان برای استخدام مأمورانی در کشورهای عربی دست به‌کار شدند.
ایتنگر اینک بیان می‌کند که من به‌واسطه پیگیری و تعقیب ابوجهاد و زندگی روزمره او، باصراحت تمام، به‌شدت به او احترام می‌گذاشتم و او را دوست داشتم. او افزود: او در رفتار با دیگران بسیار محترم بود و به نیروهای تحت فرماندهی خود احترام فراوانی می‌گذاشت. همچنین من متوجه شدم که او بسیار با ذکاوت و فرهیخته بود و دارای نگرشی بلندمدت. من مطمئن هستم که اگر ابوجهاد زنده بود تنها کسی می‌بود که می‌تواسنت با ما به یک صلح برسد؛ و صلح پایدار را به‌وجود آورد. ما این فرصت را پایمال کردیم و او را برای همیشه از دست دادیم.