فیلم “گذشته” اصغر فرهادی کارگردان فیلم «جدایی نادر از سیمین»، برنده جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی در سال ۲۰۱۲، به فاصله یک هفته پس از اکران در جشنواره بین المللی کن در سینماهای تهران به نمایش در خواهد آمد.

اصغر فرهادی با فیلم «گذشته»، به بخش مسابقه جشنواره سینمایی کن راه یافته است. این جشنواره چهارشنبه پانزدهم مه برابر با ۲۵ اردیبهشت، در شهر ساحلی کن آغاز شد، امسال میزبان فرهادی و تیمش خواهد بود.

به فاصله اندکی از اکران «گذشته» درفرانسه، سینماهای تهران از هفته آینده این فیلم را نمایش خواهند گذاشت. به گفته منتقدان این فیلم یکی از بخت‌های نخل طلای شصت‌و‌ششمین جشنواره کن است. که از چهارشنبه با نمایش فیلم «گتسبی بزرگ» کلید خورد.

فرهادی برای بردن نخل طلا رقیب فیلمسازان نامداری از جمله رومن پولانسکی، برادران کوئن، فرانسوا اوزون و استیون سودربرگ خواهد بود.

درخواست پروانه نمایش برای «گذشته» چند‌هفته پیش به سازمان سینمایی ارائه شد. علی سرتیپی، مدیرعامل فیلمیران و مسئول پخش این فیلم، به خبرنگاران اعلام کرد: «پروانه نمایش ‘گذشته’ بدون هیچ گونه اصلاحیه و مشکلی صادر شده و ما اکنون با تمام توان‌مان در تلاشیم که بتوانیم هرچه زودتر این فیلم را در سینماهای ایران اکران کنیم.»

همزمان با نهایی شدن اکران این فیلم، زیرنویس و آماده‌سازی آن هم آغاز شد. سرتیپی گفت انتظار چنین سرعت و روانی در صدور پروانه نمایش را نداشته و افزود: «ما باید نسخه اصلی را بگیریم و کار تبدیل دیجیتال و آماده‌سازی کپی‌ها را آغاز کنیم. از طرف دیگر بحث تبلیغات فیلم است که آنها نیز باید تهیه شود و پیش از اکران تبلیغاتش را آغاز کنیم.»

«گذشته» داستان مردی ایرانی با بازی علی مصفا است که پس از اختلاف طولانی با همسرش (برنیس بژو) او و دوفرزندش را رها کرده و به ایران بازگشته است. اما با درخواست طلاق زن، دوباره به فرانسه بازمی گردد. هنگام بازگشت مردی تازه وارد (طاهر رحیم) را در زندگی همسر و دو فرزندش می‌بیند.