نمایی از ریاض - عکس از الشرق الاوسط

نمایی از ریاض – عکس از الشرق الاوسط

ریاض، عبد الإله الشدید – الشرق الاوسط – با فرا رسیدن تعطیلات تابستان، اکثر فعالیت های اقتصادی و بازارهای تجاری در آرامشی نسبی به سر می برند اما در این میان بازار مسکن از این قاعده مستثناست به طوری که اجاره مسکن و معاملات ملکی رنگ رونق به خود می گیرد.

کارشناسان مسکن اوج معاملات ملکی بویژه اجاره خانه را مانند روال هر سال در فصل تابستان و تا پیش از آغاز ماه مبارک رمضان می دانند. با توجه به اتمام تاریخ بیشتر قراردادهای اجاره، اکثر افراد به دنبال یافتن آپارتمان و واحدهای مسکونی کوچک هستند. همه در تلاشند تا ملک مورد نظر خود را برای اجاره بیابند. این مسئله به خودی خود افزایش قیمت ها تا سقف ۵ درصد را موجب می شود که البته این موضوع با توجه به افزایش تقاضا کاملا طبیعی است و موضوع جدیدی محسوب نمی شود. این در حالی است که در ماه های قبل و به دلیل رکود گسترده در بازار، قیمت ها کاهش چشمگیری داشته است.

در واقع پس از برنامه جدی دولت برای کنترل قیمت ها این اولین باری است که قیمت ها افزایش پیدا می کند. زید المهنا یکی از کارشناسان املاک، با اشاره به رونق کنونی بازار مسکن گفت: از ابتدای ماه، بازار اجاره مسکن رونق گرفته و این روزها دوران اوج خود را سپری می کند. وی افزود که با وجود تقاضای بازار برای ساخت واحدهای مسکونی بیشتر، قیمت ها به گونه ای است که نه با استقبال خریداران روبرو شده و نه چندان به مذاق سرمایه گذاران این بخش خوش می آید. معاملات اجاره نیز تأثیر زیادی در این بازار ندارد. تسهیلات دولتی نظیر تخصیص منابع مالی از سوی بانک ها نیز باعث رونق بازار نشده و این وضع به همین منوال ادامه می یابد تا به روال سابق خود بازگردد.

المهنا همچنین در ادامه گفت: دلالان و کسانی که به نیت سود، اقدام به ساخت و ساز کرده اند بیشترین بهره را از این بازار می برند. گذاشتن قیمت و نبود نظارت دقیق بر آن از سوی نهادهای مربوطه چنین وضعیتی را بوجود آورده است. وی گفت: پس از تصمیم دولت برای ورود به بازار مسکن و ارائه بسته اصلاحی دولت در این زمینه که موجی از خوش بینی در کاهش قیمت ها را با خود به همراه داشت، این اولین باری است که قیمت ها افزایش یافته است.

ساخت وساز در عربستان در سال های اخیر از رشد بالایی برخوردار بوده به طوری که بازار مسکن این کشور فعال ترین بازار در تمام منطقه خاورمیانه به شمار می رود. در حال حاضر نیز با توجه به مشکل کمبود مسکن، پروژه های انبوه سازی زیادی در حال اجرا است که به طور قطع قیمت مسکن را کاهش خواهد داد. دولت نیز با اجرای طرح های فوری در این زمینه سهم بزرگی در برطرف کردن این نقیصه ایفا می کند.

یاسر المریشد مالک یکی از شرکت های ساختمانی درباره میزان احتمالی افزایش اجاره بها گفت: قیمت ها بسته به مناطق متفاوت است. مناطق شمالی از محبوبیت بیشتری برخوردار است و پس از آن منطقه شرق و در آخر هم مناطق جنوب و غرب قرار دارند. اما با وجود این نسبت تفاوت قیمت ها بسته به مناطق چهارگانه از ۵ درصد بیشتر نخواهد بود که این مسئله با توجه به میزان تقاضا کاملاً طبیعی است. وی همچنین اقدام مشتریان به خرید در زمان اوج تقاضا و در یک برهه زمانی خاص و همچنین پیشنهاد قیمت از طرف مشتریان را عامل افزایش قیمت ها ذکر کرد.

وی در ادامه گفت: بیشتر خریداران به دنبال واحدهای مسکونی نوسازی هستند که در طبقه همکف قرار دارند و به همین دلیل این واحدها گران تر هستند و بالطبع طبقات بالاتر قیمت پایین تری دارند. آسانسور نیز یکی از مزایایی است که موجب جذب مشتری می شود و احتمال معامله را افزایش می دهد. قیمت آپارتمان هایی با میانگین عمر متوسط پس از آپارتمان های نوساز قرار دارد و آپارتمان های قدیمی نیز از جذابیتی کمتری برای اجاره برخوردار هستند و کمتر کسی حاضر به سکونت در آنها است. البته این طبقه بندی به صورت عمومی بوده و افراد با درآمد پایین را باید از این شرایط مستثنا دانست.

همچنین بندر التویم صاحب یکی از بنگاه های معاملاتی مسکن اظهار داشت که این روزها اجاره حرف اول را می زند و اولین منبع درآمد در بخش مسکن است. اکثر خانواده ها در این فصل از سال که مدارس فرزندان اتمام یافته به جابجایی منزل مسکونی خود اقدام می کنند تا بتوانند بچه ها را در مدارس نزدیک به محل سکونت خود ثبت نام کنند. نزدیکی به مراکز خدمات دولتی، بویژه مدارس دوره های ابتدایی و دختران باعث می شود تا قمیت ها متفاوت از عرف بازار باشد.

پس از افزایش قیمت ها و ارائه بسته اصلاحی دولت، بازار مسکن عربستان این روزها شاهد پیش بینی ها و سناریوهای مختلفی است که این امر موجب سردرگمی مردم شده است. با توجه به افزایش بیش از اندازه قیمت ها و عدم توان مالی مشتریان برای خانه دار شدن، پس از انتشار اخبار گوناگون در زمنیه قریب الوقوع بودن کاهش قیمت ها عاملان این بازار به روزهای آینده چشم دوخته اند.

التویم افزود: بازار اجاره در بخش مسکن نسبت به بقیه معاملات این بخش از اهمیت و سود پایین تری برخوردار است. چرا که سود پایینی برای بنگاه های املاک داشته و زمان آن نیز بسیار محدود است. به همین دلیل معاملات اجاره از درجه دوم اهمیت برخوردا بوده که البته این مسئله مانع از انجام این گونه معاملات در آغاز فصل تابستان و پایان مدارس نمی شود.

باید خاطرنشان کرد که دولت عربستان گام های مهمی در زمینه مسکن برداشته که قیمت ها را کاملاً تحت الشعاع قرار خواهد داد. تخصیص منابع مالی بیشتر در این بخش نیز نشان از آمادگی دولت برای تحقق وعده های خود داشته و نشان می دهد دولت مصمم است تا معضل مسکن را ریشه کن کند. نیمی از مردم کشور در خانه های استیجاری سکونت دارند و همواره مشکل تأمین مسکن از دغدغه های اصلی آنها به شمار می رود.