طی مذاکرات انجام شده، صندوق دارایی های مستقل عربستان سعودی به عنوان یک سرمایه‌گذار مهم در تسلا(بخشی از طرح ایلان ماسک)، می‌تواند مالکیت خصوصی سازنده خودروهای الکتریکی را به عهده بگیرد. به گفته کارشناسان ، صندوق سرمایه گذاری سعودی که سهام پنج درصدی در تسلا را در ماههای اخیر از آن خود کرده است، اکنون در پی مشارکت در معامله‌ای بالقوه وبزرگ‌تر با تسلا است.
صندوق سرمایه گذاری عمومی سرمایه گذاری در تسلا را راه استراتژیکی برای بزرگترین تولید کننده نفت خام جهت یافتن راه‌های بدیل برای نفت می بیند. این صندوق سعودی هنوز تصمیمات جدی درباره افزایش سهام نگرفته است اما گفتگوها همچنان در جریان است. میزان سرمایه گذاری احتمالی صندوق در تسلا مشخص نیست.
درحالی که سرمایه‌گذاران خرد ۲۰ درصد از سهام تسلا را از آن خود دارند اما این شرکت به بیش از ۶۰ میلیارد دلار نیاز دارد که باید آن‌ها را از طریق فروش سهام تامین کند.
در این بین توییت ایلان ماسک مالک شرکت تسلا مبنی بر این که بودجه لازم برای سرمایه گذاری ها تامین شده است موجب شگفتی سرمایه گذاران گشته وپرسش‌های بسیاری را موجب گشت. با این وجود ماسک این پرسش‌ها را  با بدون پاسخ گذاشته است.
وال استریت  درباره اینکه چه کسی با ماسک در این معامله مشارکت می کند حدس و گمان های بسیاری دارد. به
گفته کارشناسان، سیاست ماسک و مشاورانش دست‌یابی به میزان فراوانی از سرمایه‌گذاران خرد برای خرید این شرکت خودروسازی است تا مانع از مالکیت آن توسط سهامداران کلان و عمده‌ای شوند که درصد بالایی از سهام را از آن خود می‌کنند. ماسک تاکید کرده است که  هر توافقی که صورت گیرد باز هم او مالک ۲۰ درصد از سهام تسلا باقی خواهد ماند وامیدوار است که سرمایه‌گذاران دیگر سهم‌هایی کمتر از او بخرند.
تلاش‌ها برای خصوصی سازی تسلا پیش از این ناموفق بود. ماسک و گروه سافت بانک درسال گذشته گفتگوهایی درباره خصوصی سازی تسلا داشته اند اما گفتگوها به دلیل عدم‌موافقت بر سر جزئیات مالکیت بی نتیجه بود..
به گزارش رویترز، صندوق سرمایه گذاری عمومی سعودی که یکی از حامیان عمده صندوق سافت بانک است علاقه چندانی به سرمایه گذاری در معامله پیشنهادی ماسک ندارد.
در طی ماه‌های گذشته این صندوق گفت‌وگوهایی را با ماسک درباره خرید سهام خرد انجام داده بود؛ گفت‌وگوهایی که درابتدا با بدون نتیجه به نظر می‌آمد و این صندوق عنوان کرد که هیچ برنامه ای برای صدور سهام جدید وجود ندارد. حالا اما این صندوق تصمیم گرفته است که به کمک بازوی بانکی خود، دو میلیارد دلار از سهام تسلا را بخرد.
پادشاهی سعودی قصد دارد صندوق سرمایه گذاری عمومی را به باشگاهی یک تریلیون دلاری تبدیل کند تا بتواند گامی در راه تنوع اقتصاد این پادشاهی وابسته به نفت بردارد.
گام‌های دیگری هم هست. بر طبق خبرهای اخیر، عربستان سعودی درحال تاسیس یک شهر برای تولید مواد خام و قطعات صنعت خودروسازی است. هدف، کاهش واردات، افزایش صادرات، ترغیب سرمایه گذاری های خارجی و ایجاد فرصت های شغلی عنوان شده است.