مرضیه افخم سخنگوی وزارت خارجه ایران - عکس از مهر

مرضیه افخم سخنگوی وزارت خارجه ایران – عکس از مهر

در حالی که گزارش هایی مبنی بر اعزام نیرو از ایران به عراق منتشر شده است، سخنگوی وزارت خارجه ایران بر مخالفت کشورش با هرگونه دخالت نظامی خارجی در عراق تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری ها، مرضیه افخم سخنگوی وزارت خارجه ایران روز شنبه با اشاره به اینکه کشورش با هرگونه دخالت نظامی خارجی در عراق مخالف است، افزود: عراق از ظرفیت و آمادگی‌های لازم نظامی و توان و انگیزه مردمی در برابر عوامل تروریسم و افراط‌گرایی برخوردار است.

خانم افخم در پاسخ به سوال خبرنگاران در زمینه بعضی گزارش‌ها درباره اعزام نیرو از ایران به عراق، گفت: «هر حرکتی که اوضاع در عراق را تیره‌تر کند به نفع عراق و منطقه نیست و مردم و دولت عراق از تمامی گروه‌های سیاسی و طیف‌های مذهبی و دینی در جبهه‌ای مشترک با تقابل با عناصر خشونت‌گرا، افراطی و تروریستی خواهند پرداخت.»

از سوی دیگر حسن روحانی رییس جمهور ایران در مصاحبه مطبوعاتی با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی تلویحا گفته است که ایران در صورت درخواست عراق برای حل بحران داعش، همکاری با آمریکا را در نظر خواهد گرفت.

حسن روحانی روز شنبه در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره احتمال همکاری ایران و آمریکا برای مبارزه با داعش گفته است: “آمریکایی‌ها هم ممکن است بخواهند اقداماتی انجام دهند، من از طرح آنها بی‌خبرم اما آنچه امروز برای ما مهم است، خواست ملت و دولت عراق است؛ بنابراین اگر کمکی از دست ما برآید، آمادگی داریم.”

او همچنین گفت تا کنون جز دولت و ملت عراق کس دیگری علیه داعش وارد عمل نشده اما “هرگاه آمریکا علیه داعش اقدامی کرد، می‌شود درباره همکاری با این کشور فکر کرد.”

رئیس‌جمهوری ایران در همین حال در طول این مصاحبه مطبوعاتی چندبار گفت که ملت و دولت عراق خود می‌توانند با داعش مبارزه کنند.

خبرگزاری رویترز روز جمعه به نقل از یک مقام ایرانی گزارش داد مسئولان ایرانی ایده همکاری ایران و آمریکا در مورد بحران عراق را به بحث گذاشته‌اند. آمریکا در واکنش گفته در حال بررسی موضوع است و هنوز تصمیمی در این رابطه نگرفته است.

او در عین حال از کشورهای منطقه و کشورهای غربی به خاطر «ارسال سلاح به گروه های تروریستی” و کوچ دادن آنها به سوی عراق انتقاد کرد و گفت: “ما از یک سال پیش اخطار می دادیم که این تروریست‌ها خطرناک هستند. اما کشورهای بزرگ یا همکاران آنها برای تروریست‌ها سلاح می‌فرستادند.»

بعضی منابع گزارش داده‌اند قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس در بغداد دیده شده است؛ هرچند ایران فعالیت نظامی نیروهایش را در عراق تکذیب می‌کند.

از سوی دیگر باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا در تازه‌ترین سخنرانی خود گفته است کاخ سفید برای تعیین چگونگی همکاری و کمک به بغداد در جنگ علیه پیکارجویان، به چند روز وقت نیاز دارد.

وی گفته است که مداخله نظامی خارجی، چه از طرف آمریکا و چه هر کشور دیگر نمی‌تواند مشکل را در بلندمدت حل کند.

در این میان هوشیار زیباری، وزیر امور خارجه عراق، در گفت‌وگوی تلفنی با الشرق الاوسط تاکید کرده است که نیروهای امنیتی عراق با همکاری نیروهای امنیتی تحت فرمان اقلیم کردستان، شرایط را به کنترل خود درآورده اند.

زیباری در همین حال با پذیرفتن شکست روز سه شنبه نیروهای مستقر در موصل گفت، دولت عراق به رهبری نوری المالکی از ایالات متحده و کشورهای عربی و اروپایی درخواست کمک کرده است.

وی در پاسخ به سوال الشرق الاوسط مبنی بر اینکه آیا برای مقابله با اتفاقاتی که در عراق رخ داده، نیاز به مداخله نیروی خارجی است، گفت: «این نیروهای مسلح عراق و خود مردم عراق هستند که باید این شرایط را مدیریت کنند. آنچه اتفاق افتاده نتیجه شکست بزرگ نیروهای ارتش مستقر در موصل است که بدون هیچ مقاومتی متواری شدند و سلاح و تجهیزات خود را هم در منطقه باقی گذاشتند. این اتفاق بسیار بدی برای اعتبار عراق در میان کشورهای دیگر و کشورهایی است که ارتش عراق را تجهیز کرده اند.

وی خاطرنشان کرد: «شرایط اصلا خارج از کنترل نیست. دولت دست به اقدام زده تا بلافاصله مسیرهای نفوذ را ببندد و آنها را از مناطقی که اشغال کرده اند خارج کند، خصوصا این که سازمان داعش با نیروهای نقشبندیه و برخی گروه های تندروی اسلامی و سران بعث ارتش سابق [در دوره صدام حسین] همکاری دارد. اتفاق خطرناکی که رخ داد رفتار مردم موصل و استان های سنی نشین بود که حالتی از رعب و وحشت در میان نیروهای ارتش به وجود آورد و به شکست آنها منجر شد. مسئولان دولت عراق با همکاری نیروهای پیش‌مرگ [نیروهای امنیتی اقلیم کردستان] در تلاش برای جلوگیری از بدتر شدن اوضاع هستند.»