ریاض- ابراهیم ابو زاید

 

این اولین بار نیست که ایران به تروریست های منطقه پناه می دهد. به دنبال انتشار اخباری مبنی بر «فرار» برخی اعضای گروه موسوم ب«عبدلی» با قایق های تندرو به ایران وزارت خارجه کویت شمار دیپلمات های سفارت ایران را کاهش داده و مراکز فرهنگی سفارت ایران را بست و فعالیت های کمیته های مشترک دو کشور را به حالت تعلیق درآورد. ۲۶ نفر کویتی و یک ایرانی در پرونده «عبدلی» متهم به حمل سلاح و همکاری و جاسوسی برای ایران و «حزب الله» هستند.

البته، پناه دادن ایران به تروریست ها و فراهم کردن پناهگاه امن برای آنها چیز تازه ای نیست. رابطه میان «القاعده» و ایران از چندین سال پیش شروع شد. «القاعده» از حمایت های مالی و همه جانبه حکومت ایران برخوردار است. مهم ترین افراد مورد تعقیب در فهرست جهانی تروریسم در ایران به سر می بردند. اینها از سران گروه تروریستی القاعده هستند.

به گفته مجله فارن افرز، سابقه روابط گروه القاعده و ایران به اواخر ۲۰۰۱ برمی گردد. در آن زمان و به دنبال فروپاشی نظام طالبان در افغانستان، شمار زیادی از مسئولان بلندپایه القاعده روانه تهران شدند.

در اواخر همان سال، اسامه بن لادن رهبر سابق القاعده و ایمن ظواهری رهبر کنونی این گروه به پاکستان رفتند. اما، عده ای از رهبران ارشد القاعده به همراه خانواده هایشان روانه ایران شدند. ایران آمادگی بیشتری برای استقبال از آنان داشت. در اکتبر ۲۰۰۱ هیات ایرانی برای تضمین انتقال سران «القاعده» و خانواده هایشان به ایران به افغانستان سفر کرد.

خانواده اسامه بن لادن و سیف العدل فرمانده عملیاتی این گروه تروریستی و همچنین یاسین السوری مسئول تامین مسیرهای ارتباطی و جذب نیرو در القاعده و محمد المصری یکی از طراحان حمله به سفارت های آمریکا در شرق آفریقا در سال ۱۹۹۸ در ایران به سر می برند.

به گزارش پژوهشی که در سال ۲۰۱۲ در «فارن افرز»‌ منتشر شد در حالیکه عوامل القاعده مورد هدف حملات شدید پهپادها در پاکستان و یمن و کشورهای شاخ آفریقا قرار گرفتند و قدرتشان تضعیف شد اما رهبران القاعده مقیم ایران مورد آسیب قرار نگرفتند.
در سال ۲۰۰۲، ایران به القاعده اجازه داد تا شورای موسوم به «شورای مدیریت» را در خاک این کشور تاسیس کنند. این شورا وظیفه هماهنگی و رایزنی و فراهم کردن حمایت استراتژیک از رهبران القاعده مقیم پاکستان را به عهده دارد. شورای مدیریت به دستور بن لادن تشکیل شد.

رابطه بین ایران و «القاعده» رابطه «پراگماتیک» است. تهران اعضای القاعده را به عنوان یک ابزار دفاعی در خاک خود نگهداری می کند. مادامی که رهبران ارشد القاعده در خاک ایران باشند این کشور از حملات این گروه در امان خواهد بود و این افراد زیر نظر و کنترل ایران هستند. چنانچه ایران از سوی آمریکا یا اسرائیل مورد حمله قرار بگیرد به عوامل القاعده آزادی عمل ضد آمریکا و اسرائیل می دهد.

ایران به تروریست های بحرین هم پناه داده. نیروهای امنیتی بحرین از فرار افراد مورد پیگرد به دلیل اتهام دست داشتن در اقدامات تروریستی و زندانیان فراری از زندان «جو» در اول ژانویه جلوگیری کردند. این افراد قصد داشتند با قایق به ایران بروند. وزارت کشور بحرین در آن زمان گفت سه نفر از این افراد مورد پیگرد کشته و نه نفر در جریان تلاش برای سفر به تهران بازداشت شدند.

وزارت کشور بحرین در اطلاعیه ای گفت افراد مورد پیگرد قصد داشتند تا با قایق به ایران سفر کنند. اینها پیش از این هم از زندان «جو» واقع در جنوب بحرین در جریان حمله به زندان در اول ژانویه فرار کرده بودند. در آن حمله یک نیروی امنیتی بحرینی کشته شد.