افزایش درآمد بانک‌های سعودی در سایه رشد اقتصادی

ریاض: شجاع البقمی

بانک‌های سعودی عضو بازار سهام سودهای زیادی بالغ بر ۱۰٫۰۵ میلیارد دلار در ۹ ماهه اول سال جاری (۲۰۱۸) محقق کردند.
به گزارش «الشرق الاوسط»، بر اساس نتایج مالی اعلام شدهٔ سود بانک‌ها در ۹ ماههٔ اول امسال، سود بانک‌ها در این دوره از سال در مقایسه با همین دوره از سال گذشته (۲۰۱۷) افزایش ۹ درصدی داشته‌است.
این افزایش در واقع نشان از سرزندگی و قدرت بخش مالی پادشاهی سعودی علیرغم نوسان نرخ جهانی نفت است.
بر اساس نتایج مالی ۱۰ بانک سعودی عضو بازار سهام داخلی، یکی از بانک‌ها شاهد رشد ۲۷٫۹ درصدی بود و فقط دو بانک در این میان، کاهش رشد ۲ درصدی و ۱۸ درصدی داشتند.
از سوی دیگر، شاخص بازار بورس سعودی در هفته اخیر کاهش ۱٫۰۵ درصدی یا در واقع ۸۱ واحدی داشت که مجموع آن در هفته اخیر ۷۶۶۲ واحد بود. این در حالی است که مجموع واحدها در هفتهٔ پیش از آن ۷۷۴۳ واحد بود.
اوایل هفته گذشته، مهلت تعیین شده برای اعلام نتایج مالی تا ۳۰ سپتامبر ۲۰۱۸ به پایان رسید. نتایج حاکی از آن بود که سود ۱۶۵ شرکت (منهای شرکت‌هایی که سال مالی متفاوتی دارند و همچنین صندوق‌های املاک و مستغلات) ۲۳٫۷ درصد بود که در مقایسه با همین دوره از سال گذشته رشد ۱٫۰۴ درصدی داشته‌است.
این تحولات مثبت در حالی اتفاق افتاد که اقتصاد سعودی در سه‌ماهه اول سال جاری در مقایسه با همین سه‌ماهه از سال گذشته رشد ۵۷ درصدی پیدا کرده‌بود.
میزان درآمدهای سعودی از ابتدای سال تا پایان سه‌ماههٔ سوم (۹ ماه اول سال) ۱۷۶٫۸ میلیارد بود که در مقایسه با ۹ ماه اول سال گذشته رشد ۷۴ درصدی داشته‌است.