مجلس ایران - عکس از ایسنا

مجلس ایران – عکس از ایسنا

شمار قابل توجهی از نمایندگان مجلس ایران روز یکشنبه در بیانیه ‌ای خطاب به حسن روحانی رییس‌ جمهور این کشور خواستار توجه ویژه دولت به موضوع حجاب و عفاف شدند و درباره “پیامدهای جبران‌نشدنی” بی‌توجهی به این موضوع هشدار دادند.

به گزارش خبرگزاری ها، در این بیانیه که به امضای ۱۹۵ نماینده از مجموع ۲۹۰ نماینده مجلس رسیده، آمده است: «امروز یکی از مهمترین محورهای تهاجم فرهنگی در مواجهه با نظام اسلامی تلاش برای تغییر سبک زندگی مردم ایران در موضوع عفاف و حجاب و تبدیل آن به مفاد مطرح در گزاره‌های دهشت ‌بار مورد نظر شبکه‌ های ماهواره‌ای و غربی است.»

نمایندگان امضاکننده این بیانیه که متن آن در وبسایت مجلس شورای اسلامی ایران منتشر شده است، از حسن روحانی خواسته‌اند تا “مسئله را با جدت پیگیری و دستورات لازم را برای اجرای جدی قانون” مربوط به حجاب صادر کند.

در هفته های اخیر بحث ها و واکنش ها به مسائل مربوط به بی حجابی و شیوه برخورد با آن و نیز موضوع شیوه زندگی خصوصی و اجتماعی مردم با هشدار حسن روحانی درباره “دخالت در زندگی مردم” و واکنش مخالفان و منتقدان او بار دیگر در ایران بالا گرفته است.

راه افتادن صفحه فیس‌بوکی آزادی‌های یواشکی که در آن زنان ایرانی عکس‌های بدون حجاب خود را منتشر می کنند، از جمله دلایل بالا گرفتن بحث‌ها درباره حجاب بوده است.

اظهارات روحانی مبنی بر اینکه “بگذاریم مردم خودشان راه بهشت را انتخاب کنند، نمی‌توان به زور و شلاق مردم را به بهشت برد!” موجی از واکنش منفی منتقدان سیاست‌های اجتماعی و فرهنگی دولت را در پی داشت.

احمد خاتمی، امام جمعه تهران، گفت که رسالت حکومت دینی این است که “جاده بهشت را صاف کند، ماموریتش هم این است وظیفه دارد جاده را هموار کند برای بهشتی شدن مردم”.

احمد علم‌الهدی امام جمعه مشهد هم، با سخنان آقای روحانی مخالفت کرد و گفت که “با همه قدرت جلوی کسانی که مانع بهشت رفتن مردم شوند خواهیم ایستاد.”

غلامحسین محسنی ‌اژه‌ای سخنگوی قوه قضائیه ایران هم هفته گذشته در مصاحبه مطبوعاتی درباره ضرورت برخورد با “بی حجابی” گفت: «اجازه نمی دهیم عده ای بی حجابی و بی عفتی را در جامعه ترویج دهند. از نیروی انتظامی می خواهیم با باندها و افرادی که بدحجابی را در جامعه دامن می زنند برخورد شود.»

با وجود این انتقادها، آقای روحانی باز هم بر مواضع خود تاکید کرد و در واکنش گفت: «برخی بیکار و دچار توهمات هستند و مدام غصه دین و آخرت مردم را می‌خورند، نه دین را می‌دانند چیست و نه می‌دانند آخرت چیست، اما همیشه غصه آخرت را می‌خورند.»

دکتر محسن رهامی، حقوقدان و تحلیلگر سیاسی، در این باره به الشرق الاوسط گفت: «در شرع و قانون اسلام مسئله حجاب تبیین شده و فتوای امام خمینی هم در این مورد اعلام شده است. از سوی دیگر دربحث حجاب نباید رویکرد دولتی و حکومتی باشد بلکه دولت باید فضای خود را به سوی فرهنگ سازی سوق دهد.»

وی افزود : «هرگاه دولت به صورت مستقیم وارد این جریان شده ما شاهد مقاومت مردم هم بودیم اما تا وقتی که به صورت غیر علنی اقدامی در این مورد صورت گیرد ما شاهد نتایج بهتری خواهیم بود».