شرکت توتال توسعه فاز ۱۱ میدان گازی پارس جنوبی در خلیج فارس را برعهده داشت/عکس از شرکت ملی نفت ایران

شرکت توتال توسعه فاز ۱۱ میدان گازی پارس جنوبی در خلیج فارس را برعهده داشت/عکس از شرکت ملی نفت ایران

دو شرکت بزرگ نفتی شل و توتال با اشاره به اینکه دنیا به نفت و گاز ایران نیاز اساسی دارد، اعلام کردند که در صورتی که تحریم های علیه ایران لغو شود، بار دیگر به این کشور باز می گردند و سرمایه گذاری می کنند.

به نوشته تلگراف، پیتر ووسر مدیر عامل شرکت هلندی-انگلیسی شل و کریستوف دومارژری مدیر عامل شرکت فرانسوی توتال در کنفرانس نفت و پول لندن که روز سه شنبه اول اکتبر برگزار شد با اشاره به ارزش منابع بالقوه انرژی ایران اعلام کردند: تحریم های بین المللی مانع همکاری شرکت های بین المللی نفتی و گازی با تهران و نیز مانع بهره برداری از این ثروت موجود در ایران شده است.

همچنین مدیران عامل این دو شرکت بین المللی نفتی گفتند: ” لغو تحریم ها علیه ایران و حضور شرکت های نفتی بین المللی در توسعه میدان های نفت و گاز ایران برای تامین نیازهای آینده انرژی جهان ضروری و حیاتی است.”

مدیر عامل شرکت شل بر توسعه منابع نفت و گاز ایران باید برای پاسخگویی به نیازهای انرژی جهان تاکید کرد.

رییس اجرایی شرکت نفتی توتال گفت: “در صورت لغو تحریمهای بینالمللی علیه صادرات نفت ایران توتال فعالیتهای خود را در ایران از سر میگیرد.”

مدیر عامل توتال ابراز امیدواری کرد که “هر چه زودتر شرایط تجارت با تهران نه تنها برای شرکت توتال بلکه برای کل جهان و ایران فراهم شود. هیچ کشوری نباید از بازار جهانی دور بماند.”

قبل از تشدید تحریم ها علیه ایران در چند سال قبل، شرکت های شل و توتال، فعال ترین شرکت های نفتی خارجی در جمهوری اسلامی ایران بودند.

شرکت شل در سال ۱۹۹۹ بدون توجه به تهدید تحریم های آمریکا، قراردادی به ارزش ۸۰۰ میلیون دلار برای توسعه دو میدان نفتی فراساحلی در خلیج فارس به نام های سروش و نوروز ایران امضا کرد. این پروژه در سال ۲۰۰۵ به اتمام رسید.

همچنین شرکت توتال نیز تا سال ۲۰۰۹ درپروژه های توسعه میدان گازی پارس جنوبی در آبهای خلیج فارس مشارکت داشت.

شرکت شل اوایل امسال قصد داشت بدهی نفتی دو میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلاری خود به ایران را به انتقال محموله های گندم و دارو تسویه کند که تحریمها مانع آن شد.

ایران اعلام کرده که در صورتی که آمریکا تحریم های اقتصادی علیه ایران را لغو کند، آماده حل بحران هسته ای این کشور است.

مکالمه تلفنی میان باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا و حسن روحانی، رییس جمهوری ایران در ۲۷ سپتامبر که نخستین گفت وگوی شفاهی میان دو کشور پس از ٣۴ سال قطع روابط به شمار می رود، امیدها برای یافتن راه حل دیپلماتیک را به وجود آورده که این مسئله امید فعالیت دوباره شرکت های نفتی در ایران را زنده کرده است.

تحریم هایی که اتحادیه اروپا در ماه ژوییه علیه ایران تصویب کرده است صادرات گاز و تجهیزات کشتی سازی را در بر می گیرد.