نیروهای گروه داعش در عراق - عکس از اسوشیتدپرس

نیروهای گروه داعش در عراق – عکس از اسوشیتدپرس

جدا از جزییات آنچه که درحال حاضر در منطقه درحال وقوع است، از جمله تاسیس بی معنی یک دولت اسلامی توسط دولت اسلامی عراق و شام ( داعش)، مشخص است که ما با مرحله جدیدی در جنگ علیه ترور رو برو هستیم، هر کس در این جنگ پیروز شود، پیروز منطقه خواهد بود.

آنچه امروز در عراق، سوریه و یمن در جریان است با وجود اقدامات تروریستی که گروه هایی چون القاعده، مبارزان حوثی، جبهه النصره، داعش و حزب الله در این کشورها انجام می دهند، مشخص است که این منطقه به طور کلی با نبرد تازه ای در این درگیری طولانی رو برو است.

این فاز از درگیری کاملا با فاز اولیه که به دنبال یازدهم سپتامبر رخ داد متفاوت است.

اگرچه این جنگ بیشتر توسط سنی ها هدایت می شود نه ایران یا متحدانش یا فتاوی آنها؛ اما می توان گفت این مرحله جدید از جنگ علیه ترور به واسطه سیاستهای نامعقول ایران در منطقه از یمن گرفته تا سوریه، عراق و لبنان ایجاد شده است.

این سیاست های مضر به طور خاص کشورهای سنی عرب را هدف گرفته است، نه ایران، که به نوبه خود نه به طور مستقیم تحت تأثیر داعش قرار گرفته و نه القاعده.

امروز کشورهای عربی توانا و بازیگران منطقه و به طور خاص عربستان سعودی، مصر و امارات متحده عربی باید ابتکار عمل تشکیل یک ائتلاف جدید منطقه ای بر اساس ایده احیای دوباره «شوراهای بیداری سنی» (گروه شبه نظامی برای مبارزه با القاعده و سایر گروه های تروریستی) در یمن، عراق و لیبی را راه اندازی کنند.

نیازی به ذکر این مساله نیست که این شوراهای بیداری جدید در سوریه باید با ارتش آزاد سوریه که در عین حال با داعش و رژیم اسد مبارزه کرده، همکاری داشته باشد.

عربستان سعودی، مصر و امارات متحده عربی باید با همکاری ایالات متحده و اتحادیه اروپا ایده شوراهای بیداری را احیا کنند تا این موج جدید تروریسم را که منطقه را احاطه کرده در هم بشکنند، موجی که چه به صورت ضمنی و چه به صورت صریح توسط ایران، بشار اسد و نوری مالکی تقویت می شود و همه آنها با نشان دادن این که آنها هم با تروریسم مبارزه می کنند، به دنبال بدست آوردن مشروعیت بین المللی هستند.

اسد مسئول آزاد کردن رهبر تروریستی بود که اکنون به عراق و سوریه صدمه می زند. مالکی نیز به همین نحو مسئول است، اما وی زمانی که عملیات شوراهای بیداری را در عراق مختل کرد، جرم سنگین تری مرتکب شد، این شوراها پیشتر عناصر القاعده را از کشور دور می کردند.

پس از مدتی، دولت این گروه های سنی را جدا کرد و به حاشیه راند و این عامل مهمی موجب شد عراق در وضعیت امروز خود قرار بگیرد. از اینها گذشته ، ایران به عنوان متحد مالکی گفت که با تروریسم مبارزه می کند، همین ایرانی که به اسد کمک کرد مردم سوریه را کشته و سرکوب کند. تهران درحال حاضر به مالکی پیشنهاد کمک می دهد، درحالی که خود عراق را به پرتگاه فروپاشی و تجزیه سوق داد.

بنابراین این جنگی است که کشورهای عربی با حمایت از جامعه بین المللی باید در آن مبارزه کنند، متحد شوند و دشمن مشترک را شکست دهند. ما نمی توانیم اجازه دهیم کسانی وارد این جنگ شوند که عامل ایجاد آن هستند، چه ایران، چه اسد و چه مالکی.

مشارکت آنها در این جنگ تنها موجب خرابی و بی ثباتی بیشتر در منطقه ما می شود. این جنگ ما است و ما کسانی هستیم که باید در آن مبارزه کنیم و این مبارزه تنها از طریق نیروهای مسلح صورت نمی گیرد، بلکه از طریق ساکت کردن صدای افراط گرایی و تحریک است ، خواه این صداها از سوی شخصیتهای مستقل بلند شود و خواه خروجی رسانه ای.

بله، این جنگ ما است. ما باید در آن مبارزه کنیم، از یمن تا سوریه تا عراق و لبنان.