ولید جنبلاط رهبر حزب سوسیالیست ترقی خواه لبنان – عکس از آژانس خبری فرانسه

ولید جنبلاط رهبر حزب سوسیالیست ترقی خواه لبنان – عکس از آژانس خبری فرانسه

بیروت و لندن، الشرق الاوسط – پیشنهاد ولید جنبلاط رهبر حزب سوسیالیست ترقی خواه لبنان برای کناره گیری احزاب رقیب از روند انتخاب و انتصاب ریاست جمهوری روز سه شنبه شکست خورد.

پیشتر جنبلاط گفته بود اگر احزاب رقیب موافقت کنند از نامزدی برای انتخابات ریاست جمهوری آتی کناره گیری کنند، حاضر است حزب خود را از این انتخابات خارج کند تا راه حلی برای خلا ریاست جمهوری بیابند.

پس از آن که احزاب رقیب این پیشنهاد را رد کردند، امروز چهارشنبه، جنبلاط اعلام کرد که از حزبش برای نامزدی هنری حلو نماینده این حزب در انتخابات حمایت می کند.

روزنامه دیلی استار چاپ بیروت از قول جنبلاط گزارش داد: «این ادعا صحت ندارد که حزب ما از انتخابات کناره گیری می کند. به ویژه آنکه وقایع و رخدادهای محلی و منطقه ای روزانه حاکی از آن است که ما باید از نامزدی نماینده مان هنری حلو حمایت کنیم؛ زیرا که او ثابت کرده که می تواند پایان این بن بست ریاست جمهوری را رقم بزند.»

با پایان یافتن دوره ریاست جمهوری میشل سلیمان در ۴ خرداد (۲۵ مه) سال جاری، پست ریاست جمهوری در این کشور خالی مانده است. از آن زمان سیاست مداران لبنانی قادر نبودند حتی با برگزار کردن جلسات متعدد رییس جمهور جدید این کشور را انتخاب کنند.

بر اساس نظام تقسیم قدرت در لبنان، رییس جمهور باید از مسیحیان مارونی، نخست وزیر سنی و رییس پارلمان شیعه باشد.

با این وجود احزاب مسیحی هنوز نتوانسته اند به اتحاد برسند تا نامزد مورد تایید همه احزاب را انتخاب کنند.

نامزد مورد نظر برای ریاست جمهوری لبنان باید دست کم ۸۶ رای یعنی دو سوم آرای نمایندگان را کسب کند. با این وجود هر بار جلسه پارلمان لبنان برای انتخاب رییس جمهور جدید این کشور با غیبت نمایندگان در پارلمان به حد نصاب نمی‌رسد.

جریان ۱۴ مارس بر کاندیداتوری سمیر جعجع رییس حزب نیروهای لبنانی، جریان ۸ مارس از میشل عون از جنبش میهنی آزاد حمایت می کنند. اما هیچ یک هنوز نامزد نهایی را اعلام نکردند.

با وجود آن که رهبر دروزها بخشی از این ائتلاف نیست، تصمیمات جنبلاط در سیاست گذاری های این کشور تاثیرگذارند.

رامی الرییس، سخنگوی حزب سوسیالیست ترقی خواه به الشرق الاوسط در این باره گفت: «این جلسات بی نتیجه برای انتخاب رییس جمهور دیگر قابل توجیه نیست. اگر این وضعیت خلا در پست ریاست جمهوری ادامه پیدا کند، با این روند بحرانی در منطقه، شرایط لبنان بدتر خواهد شد.»