عکس آرشیوی از میدان نفتی خفجی – الشرق الاوسط

عکس آرشیوی از میدان نفتی خفجی – الشرق الاوسط

خوبر، الشرق الاوسط – بر اساس اطلاعاتی که الشرق الاوسط به آن دست یافته، بازرسان نفتی در عربستان سعودی و کویت تصمیم گرفته اند که به خاطر نگرانی های زیست محیطی، تولید در میدان نفتی مشترک خفجی را متوقف کنند.

منابع آگاه که خواستند نامشان فاش نشود به الشرق الاوسط گفتند به علت عدم مراعات معیارهای مربوط به انتشار گاز، مقامات دو کشور فعالیت در میدان نفتی خفجی را متوقف می کنند.

این میدان نفتی فلات قاره، ۳۰۰ هزار بشکه در روز ظرفیت دارد و در منطقه ای بیطرف بین عربستان سعودی و کویت قرار دارد. اداره این میدان توسط شرکت «عملیات مشترک خفجی» صورت می گیرد، که شرکتی با مالکیت مشترک شرکت های نفت آرامکو سعودی و کویت است.

بر اساس یک نامه غیررسمی داخلی که به امضای عبدالله هلال رییس شرکت«عملیات مشترک خفجی» رسیده است، این شرکت پس از آن تصمیم به توقف تولید نفت در میدان خفجی گرفت که مباحثات طولانی بین عربستان سعودی و کویت به راه حلی نیانجامید.

در این نامه داخلی که الشرق الاوسط به نسخه ای از آن دست یافته آمده است که میدان خفجی زمانی تولید نفت را از سرخواهد گرفت که بتواند معیارهای زیست محیطی مصوب اداره هواشناسی و محیط زیست عربستان سعودی را رعایت کند.

پس از توقف طرح ها برای ایجاد میدان گازی دورّه در سال ۲۰۱۳، این دومین طرح مشترک انرژی بین عربستان سعودی و کویت است که متوقف می شود.