مردی مسلح از هواداران جنبش حوثی در ایست بازرسی در صنعا، عکس از آژانس عکس خبری اروپا

مردی مسلح از هواداران جنبش حوثی در ایست بازرسی در صنعا، عکس از آژانس عکس خبری اروپا

صنعا، الشرق الاوسط – جنگجویان حوثی پس از تصرف شهر استراتژیک ردعا در روز جمعه، در حال گسترش تسلط بر مناطق جنوب یمن هستند و در این میان با مقاومت چندانی از سوی دولت روبرو نمی شوند.

اخبار محلی حاکی از آنست که درگیری بین جنگجویان حوثی و مردم محلی در شهر یریم در استان اب روز شنبه هم پس از تظاهرات ضد حوثی ها در منطقه ادامه یافت. در جریان درگیری بین مردم قبیله ای سنی و شورشیان حوثی در شهر اب در روز جمعه دست کم بیست نفر کشته شدند و این در حالی است که بیم از تشدید خشونت های فرقه ای در این کشور افزایش می یابد.

جنگجویان حوثی که پیشتر کنترل صنعا و بخش های شمالی و مرکزی یمن را در دست گرفته اند، اکنون شهر کلیدی ردعا را هم در استان بیضا در جنوب این کشور تصرف کرده اند. تصرف ردعا، شهری که به عنوان دروازه چند استان دیگر یمن محسوب می شود، راه را برای جولان حوثی ها در منطقه متزلزل جنوبی این کشور باز می کند، منطقه ای که شبه نظامیان شیعه به طور تاریخی حضور مستحکمی در آن نداشته اند.

یکی از منابع آگاه که خواست نامش فاش نشود گفت کارکنان وزارت کشور یمن بخشنامه ای دریافت کرده اند که بر اساس آن نباید در مقابل شورشیان حوثی مقاومت کنند. این منبع ادعا کرد که این بخشنامه به امضای سرلشگر حسین الترب وزیر کشور یمن رسیده است.

روز جمعه هنگامی که هواداران حزب سنی الاصلاح با حمایت جنگجویان قبیله ای تلاش کردند شبه نظامیان حوثی را از شهر بیرون کنند، دهها نفر کشته و زخمی شدند.

بر اساس گزارش ها، صدها نفر از جنگجویان شهر ردعا با شبه نظامیان حوثی انصارالله به تبادل آتش پرداخته اند و در این میان به گفته رسانه های محلی، ساکنان اب به صورت گسترده از خشونت ها می گریزند.

حوثی ها هفته گذشته پس زا موافقتنامه آتش بس با مقامات محلی وارد این شهر شدند، اقدامی که قبایل سنی محلی را خشمگین کرد.

منابع محلی به الشرق الاوسط گفتند که جنگجویان حوثی پس از مطرح شدن تقاضای خلع سلاح از سوی نیروهای امنیتی شهر، به صورتی غافلگیرکننده به محل سکونت سرهنگ فواد اتاب رییس امنیت اب و نیز ایستگاه رادیویی محلی حمله کردند.

پیش از این خشونت ها، نمایندگان قبایل محلی در بیرون منزل شهردار اب تجمع کرده و خواستار برچینی ایست های بازرسی حوثی ها در این شهر شده بودند.

از سوی دیگر حوثی ها روز جمعه بر اساس توافق صلح و مشارکت ملی که با عبدربه منصور هادی رییس جمهور و به منظور حل و فصل بحران امنیتی و سیاسی در این کشور بسته شده، به برچینی اردوگاه های اعتراضی خود در صنعا پرداختند.

الهادی روز جمعه گذشته به گفتگو با باراک اوباما رییس جمهور آمریکا پرداخت. در این گفتگو باراک اوباما بر حمایت کاملش از امنیت، ثبات و وحدت یمن تاکید کرد. اوباما از احزاب سیاسی یمن خواست برای تسریع اجرای موافقتنامه صلح همکاری کنند.