«نیوم» در شمال غرب پادشاهی سعودی ، قطبی جدید در سرمایه گذاری‌های هوشمند و حلقه مهمی در زمینه تجارت جهانی است. این شهر همچنین یک قطب توریستی، تکنولوژی، فناوری، پژوهش‌های علمی و اقتصاد دانش بنیان نیز محسوب می‌شود که این امر آن را تبدیل به نقطه عطفی در اقتصاد سعودی خواهد کرد.

تا یک سال پیش «نیوم» آروزی سعودی بود ولی امروز به واقعیت تبدیل شد و طی چند هفته گذشته میزبان جلسه‌های شورای وزیران سعودی بود. همینطور که خادم حریمن شریفین ملک سلمان بن عبدالعزیز نیز تصمیم دارد که مرخصی سالانه خود را امسال در «نیوم» سپری کند تا بدینوسیله از صنعت گردشگری و رویای بزرگ سعودی حمایت کرده باشد.

پروژه «نیوم» در واقع در منطقه‌ای در امتداد میان سه کشور سعودی، مصر و اردن قرار دارد و قطب فعال سعودی است که در شمال غربی آن واقع شده است. این پروژه تلاش می‌کند تا تبدیل به قطبی برای نخبه‌ها و شرکت‌های جهانی باشد و هدفش رسیدن به بالاترین درجه تمدن انسانی در زمینه نوآوری است. ساخت این منطقه به منظور غلبه بر دیگر شهرهای بزرگ جهان از لحاظ قدرت رقابتی و نوع زندگی است و این احتمال وجود دارد که تبدیل به قطب پیشروی کل جهان شود.

«نیوم» نقطه‌ای توسعه‌ای است که سرشار از فرصت‌های پیشرفت خواهد بود. مساحت این شهر بیش از ۲۶ هزار کیلومتر مربع می‌باشد و دارای مزیت‌هایی منحصر به فرد است. هوای خوب و تونع زمینی این امکان را بوجود آورده که پروژه «نیوم» شکل گرفته و به پیشرفت برسد و این اتفاق فرصتی استثنائی برای خاورمیانه به شمار می‌رود که او را از دیگر شهرهای بزرگ دنیا که طی قرن‌ها به پیشرفت رسید متمایز می‌کند بطوریکه به منظور پیشرفت سریعتر از طریق تمرکز بر نسل جدید تکنولوژی در زیر ساخت این پروژه  استفاده خواهد شد.

 

پروژه «نیوم» در منطقه‌ای بادخیز و پر از انرژی خورشیدی قرار دارد که این باعث شده تا محیطی ایده‌آل برای توسعه پروژه‌های انرژی برگشت پذیر بوجود بیاید که این امکان را به پروژه می‌دهد تا با کمترین هزینه، انرژی آن از طریق نور مداوم خورشید (۲۰ مگاوات در هر متر مربع در روز) و سرعت باد (متوسط ۱۰٫۳ متر مربع در ثانیه) تامین شود. این منطقه همچنین غنی از منابع نفت، گاز و معادن طبیعی است. که این ثروت‌ها در مسیر پایداری این پروژه به کار گرفته می‌شوند.

این پروژه مزیت‌هایی ارزشمند به شرکت‌ها و اشخاص می‌دهد و باعث رفع نیازهای سعودی خواهد شد و بهترین شرکت‌ها و افراد توامند را از همه جای جهان به خود جذب خواهد کرد. از جمله مزایایی که این شرکت‌ها از آن برخوردار خواهند شد این است که در وهله اول بطور مستقیم به بازار سعودی دست پیدا خواهند کرد و در وهله دوم به این دلیل که این منطقه نقطه وصل سه قار به شمار می‌رود می‌توانند بواسطه آن به بازار جهانی نیز دست پیدا کنند . از دیگر مزایایی که این شرکت‌ها به آن دست پیدا می‌کنند می‌توان به سیستم عرضه و نوآوری شامل، سرمایه گذاری، انگیزه‌های مالی، محیطی سازمانی شده برای بخش‌های خاص و زیر ساختی آینده محور اشاره کرد به اضافه اینکه دارای قوانین تجاری ترغیب کننده در سطح جهانی نیز است.

از جمله امتیاز‌هایی که این پروژه اعطا می‌کند این است که انرژی آن تماما با انرژی‌های برگشت پذیر و بدون استفاده از کربون تامین می‌شود و بدین ترتیب این پروژه تبدیل به آزمایشگاهی برای روش‌های نوین ساختمان و مواد ؛ با انعطاف پذیری بالا در جهت تامین نیازهای آینده خواهد شد.

هدف این پروژه پیشرفت بخش‌های اقتصادی اصلی در آینده است و همچنین بخش‌هایی که در سعودی و خاورمیانه نشت اقتصادی دارد را مورد بررسی قرار می‌دهد بط

وریکه این شرکت‌ها از طریق بودجه‌های توسعه‌ای حمایت خواهند شد.

برای افزایش حضور اقتصادی فعال در این پروژه، ۹ بخش اقتصادی اصلی مشخص شده‌ است که حیطه آنها آینده انرژی و آب بوده و شامل استفاده از انرژی برگشت پذیر، راهکارهای ذخیره انرژی، انتقال آن، تطبیق فنی، تحقیق و توسعه است. همچنین در این پروژه از فناوری‌های دوستدار محیط زیست برای افزایش مکانیزم استفاده از آب به بهترین شکل استفاده می‌شود.

در خصوص آینده بخش حمل و نقل آن باید گفت که پورت‌های دریایی و هوایی را شامل می‌شود و همچنین از سیستم حمل و نقل اتوماتیک که شامل وسایل نقلیه و هواپیماها  و غیره خواهد بود نیز استفاده خواهد شد.

بخش بیوتکنولوژی آن نیز قرار است شامل بیوتکنولوژی، بیوتکنولوژی انسانی و ساخت دارو باشد.

در مورد آینده بخش صنایع غذایی باید گفت که این بخش یک مرکز جهانی برای اختراع فناوری‌های غذایی خواهد بود که از جمله آنها می‌توان به «کشاورزی با استفاده از آب دریا»، «کشاورزی آبی و هوایی» و «کشاورزی صحرایی» اشاره کرد.

در بخش تولید پیشرفته، ما در آینده شاهد استفاده از مواد جدید، چاپ سه بعدی، ساخت روبات‌ها، ساخت وسایل حمل و نقل و غیره و در بخش رسانه و تولیدات آن نیز شاهد پیشرفت صنعت تلویزیونی و سینمایی، توسعه محتوای دیجیتال و توسعه بازی‌های ویدیویی و غیره خواهیم بود.

در زمینه امکانات رفاهی، این پروژه مجهز به پایگاه‌ها، فعالیات‌ها و رویدادهای ورزشی و فرهنگی خواهد بود.

در بخش علوم فناوری و دیجیتال نیز از هوش مصنوعی، فناوری واقعیت‌های مجازی، مراکز داده‌ها، اینترنت چیزها و تجارت الکترونیک بهره خواهد گرفت.

بخش معیشتی آن به نیز عنوان بخش اصلی کل این مجموعه شامل محل سکونت، آموزش، امنیت، سلامت، فضای سبز، مراقبت‌های بهداشتی، مهماندری و هتل خواهد بود.

 قرار است که اقتصاد پروژه «نیوم» با روشی ترکیبی از اقتصاد سنتی و پیشرفته با تکیه بر بخش‌های آینده‌گری اداره شود و هدف از آن افزایش صادرات به خاورمیانه و جهان است.