عبدالفتاح السیسی، رییس جمهور جدید مصر - عکس از رویترز

عبدالفتاح السیسی، رییس جمهور جدید مصر – عکس از رویترز

عبدالفتاح السیسی، روز یکشنبه به عنوان رییس جمهور جدید این کشور و برای دوره ای چهارساله سوگند یاد کرد.

مراسم رسمی تحلیف آقای السیسی که اکنون ۵۹ سال دارد، در دادگاه عالی قانون اساسی و با حضور نمایندگانی از کشورهای مختلف از جمله نماینده ای از ایران انجام گرفت.

به گفته رسانه های ایران، از طرف این کشور حسین امیر عبداللهیان، معاون وزیر خارجه ایران در امور عربی و آفریقایی در این مراسم شرکت می کند.

در جریان این مراسم نیروهای امنیتی در نقاط کلیدی قاهره پایتخت مصر مستقر شده بودند.

این ژنرال سابق ارتش مصر محمد مرسی رییس جمهور سابق مصر را که وابسته به اخوان المسلمین بود، در ژوئیه گذشته سرنگون کرد.

سازمان اخوان المسلمین، خواستار تحریم انتخابات اخیر در مصر شده بود که در آن السیسی با کسب ۹۷ درصد آرا پیروز شد.

رییس جمهور جدید مصر گفته است که در پی “آزادی” و “عدالت اجتماعی” در این کشور است و با کار و سازندگی برای مردم رفاه خواهد آورد.

رسانه ها پیشتر اعلام کرده بودند که عدلی منصور، رییس جمهور موقت مصر از حسن روحانی رییس جمهور ایران برای حضور در این مراسم دعوت کرده است، اما مقامات ایرانی تصمیم گرفتند حسین امیرعبداللهیان معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه ایران را برای شرکت در مراسم تحلیف رییس جمهور جدید مصر اعزام کنند.

آقای السیسی چندی پیش در گفتگویی اختصاصی با الشرق الاوسط درباره ارزیابی اش از گفتگوهای هسته ای بین ایران و گروه۱+۵ و اینکه آیا وی موافق این گفتگوها است یا خیر گفته بود: «ما با هر گونه اقدامات امنیتی که امنیت خلیج را با خطر روبرو نکند موافقیم چرا که امنیت خلیج همان امنیت مصر است و اجازه نخواهیم داد که کسی در آن اخلال ایجاد کند.»

وی همچنین درباره برخورداری از فناوری هسته ای گفت: «تمام معاهدات بین المللی بر حق کاربرد مسالمت آمیز انرژی هسته ای تاکید دارند. برخی کشورها ضمن برخورداری از فناوری پیشرفته، قادر به ساخت بمب اتمی هستند ولی چنین کاری نمی کنند. ولی آیا ما می توانیم به مرحله ای از دانش و توانایی هسته ای برسیم و آن را به شکل مسالمت آمیز به کار ببریم؟»