تحلیلگران: اهداف جنبش صالح کاملاً محقق نشد اما حقیقت حوثی‌ها را برملا ساخت

قاهره: علی ربیع

بعد از گذشت یک سال از قیام علی عبدالله صالح رئیس‌جمهور سابق یمن در برابر هم‌پیمانان حوثی خود که منجر به کشته شدن او شد، مجدداً جدل بر سر تأثیرات این قیام در شکسته شدن شاخ شبه‌نظامیان حوثی و گشودن صفحه ای جدید بعد از آن برای مقابله با آنها با کمک پیروان صالح، در محافل یمن آغاز شده‌است.
به گزارش «الشرق الاوسط»، تحلیلگران بر این بارو هستند که این جنبش علیرغم اینکه روی واقعی حوثی‌ها را نشان داد اما اهداف آن کاملاً محقق نشد.
از سوی دیگر مخالفان صالح معتقدند وی به دلیل هم‌پیمانی با حوثی‌ها در برابر دولت قانونی و قادر کردن آنها به نفوذ در مؤسسه‌ها و سلطه بر پایگاه‌های نظامی و اسلحه، کشور یمن را وارد مخمصه‌ای کرد که هنوز تباعات آن پابرجاست.
در این میان پیروان صالح معتقدند که وی از هنگامیکه بر حوثی‌ها قیام کرد تا زمان کشته شدنش در خانه خود بعد از خیانت رهبران حزبش به وی و شیوخ قبائل، به همه این اتفاقات فکر کرد.
از سوی دیگر بسیاری از ناظران امور یمن معتقدند کشته شدن صالح به همان اندازه که باعث ایجاد شکاف میان حزب وی و کودتاچیان شده و به تقویت جبهه دولت قانونی یمن و ائتلاف عربی کمک کرد به همان اندازه نیز فرصتی برای آنها به وجود آورد که تمام بخش‌های دولتی صنعا و مناطق تابع آن را تحت کنترل خود درآورده و دست آنها را برای تلاش در جهت حوثی‌کردن جامعه و سرقت میراث سیاسی، نظامی و حزبی صالح باز کرد.
نجیب غلاب پژوهشگر و کارشناس سیاسی یمن در گفتگو با «الشرق الاوسط» عنوان کرد انقلاب صالح باعث ایجاد شکاف میان ائتلاف حوثی‌ها و کنفرانس شد و علیرغم اینکه به ظاهر قدرت در دست حوثی‌ها است اما تبعات انقلاب آنها را در برابر خطرهایی قرار داد که در آینده توانایی مقابله با آنها را ندارد.
به اعتقاد غلاب این انقلاب مهم‌ترین تحول ریشه‌ای مقابله با حوثی‌ها بود؛ چرا که از اعماق سلطه آنها برخاسته و سیاست‌های مهار کردن آنها برای پیش بردن نقشه خود را شکست و در برابر آن موج‌های مخالفت ملت را در مناطق تحت کنترل خود به وجود آورد. همچنین پیامی واضح به همه شهروندان بود که حوثی‌ها همان تجاوزگر و مستعمر ملعون داخلی هستند.
کامل الخودانی فعال سیاسی و یکی از رهبران حزب «الموتمر الشعبی» نیز در گفتگو با «الشرق الاوسط» اظهار کرد: حوثی‌ها حتی اگر در سلطه و دولت بر صنعا یکه‌تاز شدند ولی در این یکه‌تازی شهروندان این استان را نتوانسته و نخواهند توانست پیرو خود کنند؛ چرا که روز به روز ملت یمن حکومت آنها را پس می‌زند و این اتفاق باعث شده تا آنها صنعا را تبدیل به زندان کنند.
وی با اشاره به اینکه حوثی‌ها ساختمان‌های دولتی را با زور سلاح به دست آورده و نمی‌توانند مورد تأیید و قبول شهروندان یمن قرار بگیرند، عنوان کرد: اگرچه انقلاب دسامبر در تحققق اهداف کامل خود شکست خورد اما توانست حوثی‌ها را از جامعه یمن جدا کرده و آنها را تبدیل به جماعتی طرد شده بکند که همه انتظار سرنگونی آنها را می‌کشند.
وی معتقد است که انقلاب قریب‌الوقوع دیگری که مکمل انقلاب دسامبر است رخ خواهد داد که این بار خالی از نقص بوده و حوثی‌ها توانایی کنترل آن را نخواهند داشت.
عادل الشجاع یکی از رهبران حزب «الموتمر الشعبی» نیز در گفتگو با «الشرق الاوسط» این رویداد را ادامه انقلاب ۲۶ سپتامبر دانست که در سال ۱۹۶۲ علیه نظام امامی صورت گرفت. وی این انقلاب را دنباله دار تلقی کرده که شعله آن خاموش نمی‌شود.
ثابت الاحمدی پژوهشگر و نویسنده یمنی نیز در گفتگو با «الشرق الاوسط» عنوان کرد هر چقدر هم جنبش ۲ دسامبر یمن شکست خورد اما یک اتفاق یمنی بزرگ است که ملت آن را فراموش نخواهد کرد.
وی ضمن اشاره به اینکه حوثی‌ها اکثر پیروان صالح را وارد گروه خود کرده و برخی دیگر از یمن متواری شدند عنوان کرد: اغلب کسانی که سالگرد این انقلاب را جشن کرفته‌اند مهاجران یمنیِ خارج از این کشور هستند.
وی این قیام را به مثابه کفاره گناه برای صالح دانست؛ گناه جرمی که با هم‌پیمان شدن با حوثی‌ها در حق ملتش مرتکب شد که در نتیجه آن سر خود را به باد داد.