ماکرون اعمال وضعیت اضطراری یا حل پارلمان را رد کرد

پاریس: میشل ابونجم

امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه پس از بازگشت از نشست گروه ۲۰ در پایتخت آرژانتین، روز گذشته بعد از اطلاع از وضعیت شهر و خسارت‌های به وجود آمده از سوی معترضان در طاق پیروزی پاریس، جلسه فوری «مدیریت بحران» برگزار کرد اما هیچ تصمیمی خاصی اتخاذ نکرد.
به گزارش الشرق الاوسط، ماکرون به دلیل اهمیت ویژهٔ طاق پیروزی برای کشور فرانسه و خسارت‌های وارده به آن در جریان ناآرامی‌های اخیر، از آن بازدید کرد، اما علیرغم اینکه شهرداری پاریس آنجا را مرتب کرده بود همچنان شعارهای معترضان که نوشته بودند: «این پایان نظام است»، «جلیقه زردها پیروز خواهند شد» و «بورژوازی را سرنگون می‌کنیم» به راحتی قابل مشاهده بود.
در همین بازدید، گروهی از کارشناسان پلیس نیز قبل از پاک کردن شعارها اقدام به عکس‌برداری از آن کردند.
جلسه فوری کاخ الیزه با حضور ماکرون و نخست‌وزیر وی، الکسی کوهلر به همراه تعدادی از وزیران مانند وزیر کشور، دادگستری، محیط زیست و فرماندهان دستگاه‌های امنیتی برگزار شد.
به گفته منابعی از کاخ ریاست جمهوری، ماکرون در این جلسه، مردم فرانسه را مورد خطاب خود قرار نداد، امری که برای بسیاری قابل تأمل بود، چراکه این بحران سخت، بزرگترین بحرانی که ماکرون در دوره ریاست خویش با آن مواجه می‌شود.
کارشناسان بر این باورند که ماکرون از طرفی سعی دارد با این روش زمان را کسب کند و از طرفی دیگر وانمود کند که نتایج این بحران با تصمیم‌های سابق او هیچ تفاوتی ندارد و همزمان منتظر خاموش شدن آتش فروزان اعتراضات است.
این منابع همچنین اعلام کردند که ماکرون و دولت خویش، تاکنون نیتی برای اعمال وضعیت اضطراری که پاییز سال گذشته برداشته شد، را ندارند. این وضعیت از سال ۲۰۱۵ به مدت سه سال به دلیل حملات تروریستی که در این کشور اتفاق افتاده‌است، برقرار بود.