فواد معصوم در دیداری از دفتر الشرق الاوسط در لندن – عکس از الشرق الاوسط

فواد معصوم در دیداری از دفتر الشرق الاوسط در لندن – عکس از الشرق الاوسط

بغداد، حمزه مصطفی، الشرق الاوسط – دکتر محمد فواد معصوم به عنوان رییس جمهور جدید عراق و دومین رییس جمهور منتخب پس از همتای پیشین خود جلال طالبانی سوگند یاد کرد. جلال طالبانی در سال ۲۰۰۳ پس از سرنگونی صدام حسین به پست ریاست جمهوری عراق رسید.

معصوم در یک سخنرانی کوتاه بر لزوم حفظ یکپارچگی عراق و پایبندی به قانون اساسی و توجه به همگی تاکید کرد. وی در مرحله دوم رای گیری توانست ۲۱۱ رای از مجموع حاضران را کسب کند و به عنوان رییس جمهور عراق به مدت چهار سال انتخاب شد.

ائتلاف همپیمانی کردستانی اعلام کرد که برهم صالح به دنبال کاندیداتورای معصوم از نامزدی تصدی پست ریاست جمهوری کناره گیری کرده است. نماینده وابسته به ائتلاف همپیمانی کردستانی نجم الدین کریم دیروز در کنفرانس مطبوعاتی در مقر پارلمان گفت: جریان های کرد بر لزوم کاندیداتوری یک نفر برای ریاست جمهوری اتفاق نظر دارند که آنها فواد معصوم را برای تصدی این پست برگزیدند.

نجم الدین کریم فراکسیون های پارلمانی را به دادن رای به نفع فواد معصوم به عنوان رییس جمهور آینده عراق فراخواند.

از سوی دیگر نماینده فراکسیون همپیمانی کردستانی محسن السعدون در گفتگو با الشرق الاوسط خاطر نشان کرد که «توافقی برای انتخاب رییس پارلمان و رییس جمهوری میان ما و برادران در فراکسیون های سیاسی صورت گرفت. بنا بر این توافق ما به رییس مجلس و دو معاون وی رای دادیم و در نتیجه از فراکسیون های شیعه و سنی نیز انتظار داشتیم که به نفع کاندیدای مورد نظر ما رای بدهند و چنین اتفاقی هم رخ داد. تقسیم بندی پست های کلیدی در کشور امری عادی است که ارتباط چندانی به سهمیه بندی ندارد بلکه براساس توافق صورت می گیرد. مولفه های عراق بسیار گوناگون هستند. اما در خصوص پست های غیر کلیدی همانند ارتش و دستگاه های امنیتی هنوز تعادل مورد نظر برقرار نشده است.»

حمید مجید موسی رهبر حزب کونیست عراق در گفتگوی با الشرق الاوسط گفت: «عجله فراکسیون های سیاسی برای انتخاب رییس جمهور و رییس مجلس بنا بر مهلت قانونی بیانگر این است که این نیروها از خطری که کشور در این مرحله با آن روبرو است آگاهی دارند. این امر نشانه مثبتی است. ما امیدواریم که تلاش ها برای تشکیل حکومت به نتیجه برسد. ما نیازمند همکاری و تلاش برای مقابله با وضع عمومی کشور هستیم. مشکل عمده کنونی سهمیه بندی های نژادی و طائفه گرانه است که معلوم نیست چه زمانی می توان آن را پشت سر گذاشت.

لازم به یاد آوری است که معصوم از سوی کلیه کمیسیون های عراقی دیگر پذیرفته شده است. وی چندی پیش از عضویت دفتر سیاسی اتحادیه میهنی کردستان استعفا داد. معصوم متولد شهرستان کوی سنجق است که در نزدیکی شهر سلیمانیه قرار دارد. وی همکلاسی طالبانی در دوره ابتدایی بود و گرایش های فکری دو طرف به هم نزدیک است. معصوم یکی از چهار رهبری است که «اتحادیه میهنی کردستان» را تاسیس کردند. وی دارای مدرک دکترای ادبیات عرب دانشگاه ازهر است و به عنوان استاد در دانشگاه بصره تدریس کرده است.

موید الطیب یکی از سران کرد و از همکاران معصوم در گفتگو با الشرق الاوسط خاطر نشان کرد که یکی از ویژگی های مهم معصوم تامل و احتیاط بسیار وی است که گاهی اغراق آمیز نیز به نظر می رسد. وی افزود: «رییس جمهور فواد معصوم از ارتکاب اشتباه هراس دارد و بدین سبب تصمیمات خود را پس از درنگ و شناخت کامل اوضاع اتخاذ می کند.»

به گفته طیب اوضاع کنونی عراق و چالش های پیش روی کشور و دلالت های نمادین پست ریاست جمهوری نیاز به حکمت بزرگان دارد که معصوم از آن برخوردار است. کما اینکه وی دارای مدرک دکترا درباره یکی از مهمترین جنبش های صوفی گری در تاریخ اسلامی یعنی اخوان الصفا است. حانواده معصوم یک خانواده مذهبی بزرگ است.

معصوم در سال ۱۹۶۸ در دانشکده ادبیات دانشگاه بصره شروع به تدریس کرد و مسئولیت های مهمی در تاریخ جنبش کرد و بعدها در تاریخ مخالفان رژیم عراق به عهده گرفت.

همسر معصوم خانم روناک عبدالواحد مصطفی است. وی دارای ۵ دختر است. پسر وی در کودکی فوت کرد.