هادی فرمانده ستاد ارتش و معاون وی و فرمانده نیروهای یگان ویژه را اخراج می کند… شورشیان گفتگو را پیشنهاد می کنند

محمد بن ناصر بن عبدالعزیز امیر منطقه جازان در حال بازرسی از مقر بخش گارد مرزی عربستان در الخوبه (عکس از عبدالله بازهیر)

محمد بن ناصر بن عبدالعزیز امیر منطقه جازان در حال بازرسی از مقر بخش گارد مرزی عربستان در الخوبه (عکس از عبدالله بازهیر)

نیروهای ائتلاف که حملات هوایی خود را در چارچوب عملیات «طوفان قاطع» به رهبری عربستان برای بازگرداندن مشروعیت به یمن ادامه می دهند، تأکید کردند که اوضاع در شهر جنوبی عدن قابل اطمینان است. این در حالی است که شبه نظامیان «انصار الله» حوثی با بمباران پراکنده، منازل غیر نظامیان را با هدف ایجاد رعب و وحشت مورد هدف قرار دادند. در همین حال نیروهای ائتلاف برخی راهها را با بمباران هوائی بر حوثی ها، که قصد رفتن از البیضا و المخا و الحدیده به عدن و همچنین از صنعا به مرزهای عربستان را داشتند به روی آنها بستند.

بعد از پیشروی شورشیان حوثی تا محله المعلا در مرکز عدن، این شهر شب ترسناکی را پشت سر گذاشت. به طوری که حوثی ها با بمباران بی هدف توسط تانک ها توانستند کنترل ستاد محلی شهرستان عدن و همچنین دفتر استاندار را به دست گیرند. حوثی ها به روی برخی ساختمانها آتش گشودند و برخی دیگر را خراب کردند که این امر باعث فرار دهها خانواده شد. پخش «تلوزیون عدن» نیز پس از آسیب دیدن توسط راکت و خمپاره متوقف شد.

روز گذشته سرتیپ احمد بن حسن عسیری سخنگوی نیروهای ائتلاف در کنفرانس کوتاه مطبوعاتی در پایگاه هوایی ریاض گفت: «شبه نظامیان حوثی برای فریب دادن نیروهای ائتلاف اقدام به تشکیل مراکز فرماندهی در محله های مسکونی و هتلها کردند تا به هدف گرفتن این اماکن توسط نیروهای ائتلاف، شماری از شهروندان بی گناه کشته شوند».

عسیری تأکید کرد که پیگیری امور مراقبت دقیق تحرکات در بندرهای یمن توسط نیروهای دریایی ادامه دارد وی اشاره کرد که نیروهای ائتلاف، تلاش برای به دست گرفتن بندر عدن توسط شبه نظامیان وفادار به علی عبدالله صالح رئیس جمهور سابق را خنثی کردند.

در همین راستا، عبدربه منصور هادی رئیس جمهور یمن، سرلشکر عبدالله خیران فرمانده ستاد ارتش، و زکریا شامی معاون فرمانده ستاد، و عبدالرزاق المرونی فرمانده نیروهای یگان ویژه را از پست های نظامی و امنیتی برکنار کرد و آنها را به اتهام «خیانت» و همکاری با «کودتای شبه نظامیان حوثی» به دادگاه نظامی ارجاع داد.

در مقابل، صالح الصماد یکی از رهبران حوثی اعلام کرد، اگر حملات هوایی متوقف شود و با نظارت{گروه های بیطرف}، جنبش آمادگی نشستن بر سر میز مذاکرات را دارد.