عباس عراقچی، عکس از مهر

عباس عراقچی، عکس از مهر

اخبار تازه حاکی از آنست که مقامات ایرانی قرار است این هفته و پیش از دور بعدی مذاکرات هسته ای بین ایران و گروه ۱+۵ با مقامات آمریکا و همینطور روسیه به صورت جداگانه دیدار کنند.

به گزارش خبرگزاری ها، وزارت امور خارجه ایران اعلام کرده است که معاونان این وزارتخانه روزهای دوشنبه و سه‌شنبه این هفته، ۱۹ و ۲۰ خرداد، در ژنو سوییس با هیئت آمریکایی ملاقات می‌کنند و دو روز بعد از آن هم یعنی چهارشنبه و پنجشنبه، ۲۱ و ۲۲ خرداد با هیات روسی در رم ایتالیا دیدار خواهند کرد.

به گزارش مهر، عباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای ایران گفته است که بیل برنز قائم مقام جان کری در وزارت امورخارجه آمریکا ریاست تیم آمریکایی در مذاکرات دو جانبه با ایران را بر عهده دارد و وندی شرمن او را همراهی می کند.

منابع غربی اعلام کرده اند جیک سولیوان مشاور امنیت ملی جو بایدن معاون رییس جمهور آمریکا نیز در این دیدار حضور دارد.

عراقچی تصریح کرده است که هیچ موضوعی غیر از موضوع هسته ای در مذاکرات ایران و ۱+۵ چه به صورت جمعی و چه به صورت دو جانبه موضوع مذاکره نیست.

به گفته آقای عراقچی از طرف ایران خود وی و نیز مجید تخت روانچی معاون اروپا و آمریکای وزارت خارجه ایران، مسئولیت هیئت ایرانی را بر عهده خواهند داشت.

وزارت امور خارجه ایران از سوی دیگر اعلام کرده است که برای دیدار نمایندگانش با برخی دیگر از اعضای گروه ۱+۵ هم برنامه‌ریزی می‌کند.

عباس عراقچی در پاسخ به این سوال که چه ضرورتی دارد پیش از دور جدید مذاکرات رسمی با گروه ۱+۵ در وین ، ایران با کشورهای روسیه و آمریکا جداگانه مذاکره کند، گفت: «مذاکره با ۶ کشور سخت و پیچیده است و باید مواضع این کشورها با یکدیگر هماهنگ باشد چون ایده های مختلف وجود دارد.»

وی گفته است که مذاکره دو جانبه با آمریکا فقط در حاشیه گفت و گوها با ۱+۵ بوده است اما از آنجا که این بار مذاکرات به مراحل جدی رسیده است، می خواهیم مشورت جداگانه داشته باشیم.

دکتر هرمیداس باوند، استاد روابط بین الملل و تحلیلگر سیاسی، در این باره می گوید که «جایگاه و نقش مسلط آمریکا در روند مذاکرات را نباید فراموش کرد و آنها هستند که خط مشی مذاکرات را تعیین می کنند. ما در گذشته به خصوص در زمانی که آقای روحانی مذاکرات را انجام می دادند و منجر به معاهده پاریس شد دیدیدم که با مخالفت آمریکا توافق به هم خورد و انگلستان هم از قرار خود عدول کرد».

آقای باوند در گفتگو با شرق پارسی گفت: «آمریکا همچنان می خواهد نقش مسلطی بر روند مذاکرات داشته باشد و اخیرا هم آمریکا برخی از نهادهای مالی اروپا را جریمه کرده است و از سوی دیگر اوباما هم تحریمها را علیه ایران به مدت شش ماه متوقف کرده است. در صورتی که ایران در مذاکرات رضایت آمریکا را جلب کند روند مذاکرات هسته ای هم خوب و مناسب خواهد بود».

به گفته دکتر باوند، «مذاکرات ایران با روسیه بیشتر جنبه اتکایی دارد چرا که با توجه به قضایای اوکراین و تیرگی بین روسیه و غرب به وجود آمده است، مذاکرات ایران و روسیه فقط یک مذاکره ای است که ایران به آن اتکا خواهد داشت».

وی تصریح کرد: « دولت آمریکا به شدت تحت فشار لابی های داخلی و گروه های فشار و برخی از نمایندگان تندروی سنا است، و اگر نتیجه این گفت و گوها مثبت نباشد روند مذاکرات پیچیده و مبهم خواهد بود و این بسیار نگران کننده است».

دور بعدی مذاکرات هسته‌ای ایران با اعضای گروه ۱+۵ قرار است در روزهای ۲۶ تا ۳۰ خرداد ماه در وین اتریش برگزار شود.

آخرین نشست رسمی دو طرف در سطح مقامات عالی‌رتبه اردیبهشت ماه امسال برگزار شد. آغاز نگارش متن پیش‌نویس توافقنامه نهایی، هدف اصلی این نشست بود، ولی گفته شد که طرفین به اختلاف‌نظر رسیده‌اند و مذاکرات “بدون پیشرفت محسوس” پایان یافت.

مذاکرات هسته ای ایران و قدرت های جهانی همانطور که از ابتدا انتظار می رفته است، با چالش های فراوانی روبرو است که یکی از آنها موضوع محتوای مذاکرات و مسائل مورد بحث است.

چندی پیش یک مقام ارشد آمریکا در وین، گفت که موشک‌های بالستیک ایران جزو مباحث مورد بحث در مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ است.

این در حالی است که مقامات ایران بارها انجام مذاکره درباره موضوعات نظامی و موشکی ایران را رد کرده اند.

ایران و شش قدرت جهانی اوایل آذر سال گذشته به توافقی شش ماهه رسیدند که مطابق آن قرار شد ایران بخش‌هایی از برنامه هسته‌ای خود را کند یا متوقف کند و در عوض برخی تحریم‌ها علیه این کشور سبک یا لغو شود.

مهلت این توافق ۲۹ تیر به پایان می‌رسد.

آقای عراقچی چندی پیش گفته بود که اگر مذاکرات هسته ای ایران و گروه ۱+۵ تا آخر تیر ماه به نتیجه نرسد کار سخت‌ تر می شود، هرچند می‌شود “شش ماه دیگر مذاکرات را ادامه داد.”