گروه جیش العدل اعلام کرده است یکی از پنج مرزبان ایرانی را در راستای تهدیدهای قبلی اعدام کرده است، و مقامات ایرانی این خبر را تایید کردند.

گروه جیش‌العدل روز یکشنبه در اعلامیه‌ای در وبلاگ و توئیتر خود گفته است که یکی از این مرزبانان به نام «پاسدار گروهبان یکم جمشید دانایی‌فر» را «در راستای اعلام قبلی سازمان مبنی بر قصاص خون شهید علی نارویی به دار آویخته» است.

علی اصغر میرشکاری، معاون امنیتی و انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان به خبرگزاری رسمی ایران گفته است که “بر اساس تحقیقات به عمل آمده، خبر شهادت یکی از پنج مرزبان ایرانی تایید شده است.”

مقام‌های ایران اعدام علی نارویی را تایید نکرده‌اند ولی علی اوسط هاشمی، استاندار سیستان و بلوچستان، دهم اسفند ماه بدون نام بردن از کسی، به روزنامه «شهروند» گفته بود که «یکی از اعضای جیش‌العدل در حال گذراندن دوران محکومیتش، بیمار شده و با اینکه تحت درمان بوده فوت کرده است».

جیش‎العدل در اعلامیه خود گفته که جسد جمشید دانایی فر را «در قبال اجساد ۵۰ تن» از افرادی که آن‌ها را «شهدای راه آزادی» لقب داده است مبادله خواهد کرد.

این گروه تهدید کرده است که اگر مقام‌های ایران تا «۱۰ روز دیگر از این تاریخ به درخواست سازمان مبنی بر آزادی زندانیان اهل سنت اقدام نکند یک تن دیگر از پاسداران رژیم» را به دار خواهد آویخت.

پیشتر حسینعلی اﻣﯿﺮی، ﻗﺎﺋﻢ ﻣﻘﺎم وزارت کشور ایران و علی عبداللهی، معاون امنیتی این وزارتخانه گفته‌اند نمی‌توانند خبر اعدام یکی از مرزبانان اسیر ایرانی را توسط جیش‌العدل تایید کنند.

در این میان علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران گفته است که “تماسهایی” با گروهک به گفته او “تروریستی” برای آزادی ۵ مرزبان ایرانی انجام شده است.

خبرگزاری فارس روز یکشنبه ۲۳ مارس ۲۰۱۴ به نقل از علی لاریجانی نوشت که موضوع ربوده شدن ۵ مرزبان ایرانی “جنبه امنیتی و سیاسی” دارد و برای آزادی آنها باید از “دیپلماسی” بیشتر استفاده کرد.

دولت ایران در گذشته بارها تاکید کرده بود که با گروه جیش العدل مذاکره نخواهد کرد و فقط از مقامات پاکستانی خواسته بود تا زمینه آزادی ۵ مرزبان ایرانی را فراهم کنند.

پنج مرزبان ایرانی ۱۹ بهمن ماه پارسال در منطقه مرزی مشترک با پاکستان به اسارت گرفته شدند. مقام‌های جمهوری اسلامی ایران می‌گویند که تلاش کرده‌اند در مذاکره با طرف پاکستانی زمینه آزادی این مرزبانان را فراهم کنند.

در روزی که اعلامیه جیش‌العدل مبنی بر اعدام یکی از گروگان‌ها منتشر شده است، استاندار سیستان و بلوچستان از ادامه رایزنی‌ها برای آزادی پنج مرزبان ربوده شده خبر داد.

علی اوسط هاشمی به خبرگزاری فارس گفته است که «گفت‌وگو‌ها با مقامات ملی و محلی در سطوح مختلف پاکستانی صورت گرفته و آن‌ها هم قول‌هایی دادند، امیدواریم آن روز برسد که شاهد آزادی این مرزبانان باشیم».

استان سیستان و بلوچستان در سال‌های اخیر محل درگیری نیروهای امنیتی ایران با افراد و گروه‌هایی است که جمهوری اسلامی از آن‌ها به عنوان «قاچاقچی»، «اشرار» و «تروریست» نام می‌برد. در جریان این درگیری‌ها ده‌ها تن از دو طرف کشته یا به گروگان گرفته شده‌اند.

حمیدرضا زیدی خبرنگار فعال در پاکستان در گفتگو با شرق پارسی در باره شیوه عملکرد جیش العدل گفت: «معمولا این گروه گروگانی را فردی نمی کشد. طبق سنت و پیشینه جیش العدل، این ها گروگان ها را یک جا و گروهی می کشند.»

وی افزود: «مقامات دولت پاکستان کوشش خود را کردند و تمامی مناطق مرزی که به پاکستان مربوط می شود را بازرسی کردند. مقامات این کشور آن مناطق را تحت محاصره قرار دادند و همه نقاط را گشتند. به همین علت دولت پاکستان بر این باور است که جیش العدل گروگان ها را در منطقه ای در ایران پنهان کرده است.»

وی همچنین گفت: «پرونده ریگی نشان می دهد که سازمان اطلاعاتی پاکستان همکاری لازم با ایران را می کند. اطلاعات سفر ریگی به قرقیزستان و شناسایی محل پرواز وی نشان می دهد که پاکستان در بازدداشت وی کوشش فراوانی کرده است و همکاری لازم را با ایران داشته است. این ها حاکی از آن است که دولت ایران و پاکستان بنا به دوستی و همکاری به همدیگر به شناسایی عوامل رخنه میان دو کشور کمک می کنند.»

پیشتر “پیر محمد ملازهى” کارشناس مسایل پاکستان در گفتگو با شرق پارسی گفته بود مشکل امنیتى منطقه سیستان و بلوچستان مسئله اى نیست که پاسخ نظامى داشته باشد، بلکه پاسخ آن سیاسى و توسعه منطقه است. وى گفت: «این منطقه بسیار عقب افتاده است و براى رفع مشکلات تنها نگاه امنیتى نمى تواند جوابگو باشد .»

وی افزود: «در جامعه اى که فقر تبعیض و مشکلات در آن وجود دارد به شکلى طبیعى گروههایى مى توانند رشد کنند که اهداف خود را از طریق عملیاتى مثل ربودن نیروهاى نظامى یا برخورد و کشتار پیش ببرند.اما در کل ایران سیاستى را باید در پیش بگیرد تا زمینه هاى بروز و رشد گروههایى که مى توانند این نوع عملیات را انجام دهند،خشک کند و از طریق توسعه همه جانبه اى که در منطقه مى تواند ایجاد کند به جامعه مصونیت دهد. ایران امکانات مالى و فنى توسعه منطقه را در اختیار دارد اما تاکنون به نظر مى رسد اراده سیاسى کافى در این جهت وجود نداشته است . عمل مثبت توسعه منطقه به لحاظ فرهنگى ، اجتماعى، سیاسى و اقتصادى است .من امیدوارم که دولت آقاى روحانى به این مساله توجه بیشترى داشته باشد. »