رویای ناکام تهران برای تأمین موشک های «اس – ۳۰۰» روسیه

پلاکاردی که طی مراسم تشییع سرتیپ حاج علی محمد قربانی در اندیمشک در جنوب ایران نصب شد – عکس از خبرگزاری مهر

پلاکاردی که طی مراسم تشییع سرتیپ حاج علی محمد قربانی در اندیمشک در جنوب ایران نصب شد – عکس از خبرگزاری مهر

در حالی که مقامات ایرانی نقش نیروهای «سپاه پاسداران» در سوریه را مشاورتی می شمارند، سرتیپ محمد خاکپور فرمانده نیروهای زمینی «سپاه» گفت، یگان های نظامی در سوریه و عراق از «باورهای» نظام ایران دفاع می کنند.

خاکپور از مداخله «لشکر قدس» و یگان های نیروهای زمینی وابسته به سپاه پاسداران در جنگ داخلی سوریه دفاع کرد و گفت: «نیروهای سپاه در سوریه در پاسخ به تجاوزات انجام شده در علیه باورهای مذهبی می جنگند». اظهارات خاکپور در حاشیه حضور وی در مراسم عزاداری کشته شدگان لشکر نیروهای ویژه «صابرین» مطرح شد که نیروهای ویژه ای از نخبگان سپاه پاسداران انقلاب  را شامل می شود. این لشکر مأموریت های ویژه ای در داخل ایران انجام می داد تا این که پس از کشته شدن دو تن از برجسته ترین فرماندهان این لشکر به نام های سرتیپ فرشاد حسونی زاده و حمید مختار بند در اواسط ماه اکتوبر (مهر ماه) گذشته ، مشارکتش در سوریه فاش شد.

در همین راستا، پس از سفر حسین دهقان وزیر دفاع ایران به مسکو و دیدار با مسؤلان ارشد این کشور به منظور تکمیل معامله موشکی ، مقامات روسی روز گذشته اعلام کردند که تأمین موشک های «اس – ۳۰۰» برای سامانه دفاع هوایی ایران مشکل است.

دیمیتری پسکوف دبیر امور مطبوعاتی کاخ کرملین روز گذشته گفت، مسکو به دلیل برخی مشکلات در پرداخت، نمی تواند زمان مشخصی را برای تحویل این سامانه موشکی به ایران مشخص کند. وی افزود: «تا این لحظه ارزش معامله به صورت مطلوب پرداخت نشده است، به همین علت هنوز زود است که درباره زمان تحویل سامانه موشکی به ایران صحبت کنیم».

خبرگزاری روسیه دو روز پیش به نقل از مصطفی ایزدی، معاون استراتژیک ستاد نیروهای مسلح ایران نقل کرد که وی تأکید کرده بود: «اولین گروه سامانه «اس – ۳۰۰» قرار است در هجدهم فوریه (روز گذشته) به ایران ارسال شود، و وزیر دفاع ایران در حال حاضر در سفری رسمی در روسیه به سر می برد و در مراسم رسمی که به مناسبت ارسال اولین گروه از سامانه موشکی ایران در شهر آستاراخان برگزار می شود حضور خواهد داشت».